O veste uriașă pentru infrastructura județului. Guvernanții au deschis aplicația de finanțare a modernizare a drumului național DN 29D Botoșani – Ștefănești pe fonduri europene, care ar da și garanția executării lui, după ce semnarea contractului cu consorțiul care a câștigat licitația s-a tergiversat mai bine de jumătate de an.
Valoarea totală a proiectului este de 260.895.636 lei, dintre care 85%, adică 219.748.309 lei, ar putea fi asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020. Restul de 41.147.327 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA, fiind contribuția proprie a României.
„Am înțeles că s-a deschis aplicația, dar încă nu s-a aprobat încă, așa cum s-a întâmplat pentru DN 28B (n.r. – Botoșani – Târgu Frumos). Noi nu vom sta după beneficiar și vom folosi resurse proprii, după care beneficiarul va face plata. Că este din fonduri europene sau de la bugetul național, nu mai este treaba noastră”, a declarat Ioan Vasile Rîpan, cel care controlează firma suceveană Autotehnorm.
Contract semnat abia la jumătatea lunii mai
Licitația pentru modernizarea sectorului de drum a fost câștigată la jumătatea lunii noiembrie a anului trecut de către un consorţiu condus de compania Autotehnorom și din care mai fac parte: OPR Asfalt (Timişoara), Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) și Evalcons Tech (Bacău). Contractul a fost semnat însă la jumătatea lunii mai, după ce comisia de achiziții din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a cerut amânări succesive. Contractul are o valoare de 208.444.894,73 lei fără TVA.
Această asociere este cea care a făcut centura Sucevei.
Lucrările trebuie să înceapă în această toamnă
Până la jumătatea lunii noiembrie ar trebui să se realizeze proiectarea și să se obțină avizele necesare demarării modernizării drumului, care ar urma să fie finalizată în doi ani din acel moment, adică jumătatea lunii noiembrie 2022. Antreprenorul va trebui apoi să asigure încă șapte ani, începând de la recepția drumului de către CNAIR, garanția lucrărilor. „Realizarea lucrărilor de modernizare a acestui drum național, conduc la stabilizarea elementelor drumului, la înlăturarea pericolelor de alunecare, reducerea duratei de transport, creşterea confortului şi siguranţei în trafic, dezvoltarea zonelor pe care le deserveşte DN 29D, reducerea costurilor de întreţinere şi reparaţie ale vehiculelor, îmbunătățirea condițiilor de mediu și atragerea forței de muncă locale în perioada realizării lucrărilor”, se arată într-un comunicat al CNAIR.
Finanțare asigurată doar pentru 1% din drum
Problema mare e că pentru acest drum au fost bugetate în acest an doar două milioane de lei, adică mai puțin de 1% din necesar. E drept că sunt prinse și credite angajament, dar situația economică a țării e greu de crezut că se va face uz de ele în acest an.
Într-un răspuns la o solicitare a „Monitorului de Botoșani”, reprezentanții CNAIR au ținut să sublinieze că „sumele individuale alocate fiecărui proiect de investiții derulat de CNAIR sunt sume estimate pentru anul 2020”. „Aceste sume diferă de necesarul comunicat de antreprenori, de regulă supraestimat, deoarece decontarea lucrărilor se va efectua după realocarea bugetară și în funcție de ritmul real al lucrărilor în teren”, se mai arată în răspunsul CNAIR. În acesta an, compania de drumuri dispune, pentru obiectivele de investiții, de aproximativ trei miliarde lei, bani care „vor asigura prin redistribuire, decontarea tuturor lucrărilor din acest an”.