Botoșănenii cad din ce în ce mai des victime funcționarilor publici, care din comoditate, indolență sau nesimțire nu fac nimic pentru a-i ajuta pe pe cei care ajung să le bată la ușă. Decizii luate cu ani în urmă pentru reducerea birocrației continuă să fie călcate în picioare de cei ajunși nemeritat în fotoliile de angajați ai instituțiilor statului.
În iunie 2016, premierul Dacian Cioloș anunța adoptarea unor măsuri potrivit cărora cazierul judiciar se va cere doar între instituții. „Cetățeanul nu va mai trebui să se plimbe între ghișee să ceară cazierul judiciar”, spunea atunci premierul, anunțând că acest document va putea fi solicitat de la poliție inclusiv online. Această ultimă procedura a funcționat o perioadă destul de scurtă, în timpul stării de urgență, adică în intervalul 16 martie – 16 mai a.c., dar imediat după ridicarea restricțiilor sediul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) a fost luat cu asalt de mii de botoșăneni care solicitau cazierul judiciar, fie pentru permisul de conducere, fie pentru angajări ori plecarea în străinătate. Degeaba au făcut apel reprezentanții IPJ pentru ca oamenii să solicite cazierul direct la instituțiile angajatoare pentru că majoritatea solicitanților se izbeau fie de lipsa informațiilor în acest sens, fie de comoditatea funcționarilor care nici măcar nu doreau să recunoască existența acestei posibilități.
Măsuri doar pe hârtie
Sistemul privind eliberarea cazierului între instituții a intrat în vigoare în 2016. În actul normativ se menționa că cei care doreau să se angajeze sau să depună dosare care trebuiau să conțină cazierul judiciar la diverse instituții publice, cum ar fi primării, instituții din sistemul de învațământ, Serviciul de permise sau înmatriculări, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, etc, trebuiau să completeze o cerere prin care își dădeau acordul ca instituția să ceară cazierul judiciar în numele său. Ulterior, instituția trebuia să completeze un formular tipizat realizat de Poliție și înainta cererile către Serviciul de Cazier, care emitea și trimitea ulterior instituției cazierele online sau prin intermediul poștei. Omul nu mai ajungea la ghișeul de la Poliție, iar cazierul ajungea direct la instituția care îl solicita. Ar fi fost un pas în reducerea birocrației, în condițiile în care România este recunoscută pe plan internațional ca „țara dosarului cu șină”. Ei bine, măsura a rămas doar pe hârtie pentru că, până la starea de urgență generată de pandemia de coronavirus, niciun funcționar public nu a vrut să audă de așa ceva. Dovada – pe niciun site al instituțiilor din Botoșani, cu excepția IPJ, nu se face această mențiune. Asta pentru că, spun cei mai mulți, funcționarii publici nu doresc să se cunoască acest aspect întrucât ei ar trebui să muncească mai mult pentru corespondența cu IPJ și implicit gestionarea cazierelor primite pe această filieră. Prin urmare, dacă la dosarul personal era necesar cazierul, omul era trimis direct la poliție, la fel cum se întâmpla și în cazul certificatului de integritate comportamentală, document care se bucură de același regim ca al cazierului judiciar.
Reacții din partea IPJ
Prin urmare, debirocratizarea nu s-a simțit deloc. Primii care au reacționat au fost cei de la IPJ Botoșani, în mai a.c., când s-au trezit la ușă cu sute de botoșăneni în fiecare zi, care solicitau cazierul sau certificatul de integritate. Cum măsurile de distanțare fizică impuneau distanțe între oameni și acces restricționat în sediul IPJ, rândul de oameni a ajuns până în stradă. Așa se face că reprezentanții IPJ le-au spus oamenilor că există posibilitatea ca aceste documente să fie solicitate direct de către instituții. Doar că stupoare – în momentul în care oamenii au vrut să apeleze la această metodă, întrucât noul sistem îi scăpa de stat patru ore în picioare la rând la poliție, ei au descoperit că reprezentanții instituțiilor refuzau să ofere orice sprijin. La unele unități nu se recunoștea existența sistemului, la altele nu se știa nici măcar cum ar trebui să arate declarația privind consimțământul ca documentele să fie cerute între intituții, iar în alte locuri aceste declarații erau ținute departe de ochii oamenilor. Prin urmare, din 16 mai și până în 16 iunie, IPJ a înregistrat 3.070 de cereri de eliberare a cazierului și alte 529 de cereri pentru eliberarea certificatului de integritate, din care numai 6 din partea unor instituții (n.r.- două pentru cazier, iar 4 pentru certificatul de integritate).
„Munca este aceeași pentru polițiști”
Reprezentanții IPJ spun că aplicarea acestui sistem de eliberare a cazierului între instituții este în beneficiul oamenilor, deși, la drept vorbind, polițiștii fac aceeași muncă, indiferent de unde vin solicitările – de la populație, ori de la instituții. „Se fac aceleași verificări, iar munca este aceeași pentru polițiști. În alte județe, colegii noștri refuză să preia cererile de la oameni, dacă acest cazier judiciar trebuie să ajungă la o instituție. Noi nu am vrut să procedăm așa pentru că ar fi însemnat să punem din nou oamenii pe drumuri și să-i trimitem iar la instituțiile care le-au cerut documentul”, a spus Delia Nenișcu, purtător de cuvânt în cadrul IPJ.
Protocol semnat de Serviciul de înmatriculări și permise auto
De partea cealaltă, o reacție promptă a venit din partea Serviciului de permise și înmatriculări auto. Aceștia au preferat să încheie un protocol prin intermediul direcției de profil și Inspectoratul General al Poliției Române, astfel că atunci când o persoană își dă acordul pentru cazierul interinstituțional, funcționarii de la Serviciu au acces direct în baza de date a poliției și extrag singuri cazierul judiciar al solicitantului. „Acordul a fost semnat în urmă cu câteva zile și este funcțional”, a spus prefectul județului, Dan Nechifor. În schimb, nici pe site-ul Inspectoratului Școlar, nici pe cele ale unităților de învățământ, nu se face vreo referire la aceste posibilități și nu este afișat nici modelul de cerere pentru consimțământ. Asta deși în perioada examenelor de titularizare sau de mișcare a personalului didactic, învățământul este domeniul cu cele mai multe cereri de eliberare a cazierului judiciar sau a certificatului de integritate comportamentală.
Sistem funcțional în alte județe
Sistemul funcționează însă în alte județe, unde informațiile sunt afișate pe site-urile instituțiilor publice. Ba mai mult, pe paginile de internet ale unor unități din țară au fost postate inclusiv modelele de cereri privind consimțământul pentru cazierul interinstituțional așa încât, în momentul în care cineva intenționează să depună un dosar la instituția cu pricina, el descarcă modelul, îl completează cu datele sale și merge cu cererea direct completată așa încât nu se mai pierde timp cu discuții inutile, nici hârtie cu tipizate la instituții, și nici cu negocieri privind cine și cum trebuie să facă.