Semnarea contractului dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Aqua Parc Slobozia pentru modernizarea și reabilitarea sectorului Botoșani – Târgu Frumos este un pas înainte, dar nu și cea mai importantă veste pe care au primit-o botoșănenii.
Ginel Vlasie: „Decontările europene sunt mult mai rapide”
Din comunicatul prin care CNAIR face publică semnarea contractului, reține atenția o specificație scrisă cu majuscule. Este vorba de „sursa de finanțare”, care nu mai este bugetul național, ci cel europeană. În aceste condiții, din moment ce Uniunea Europeană a acceptat să finanțeze modernizarea Botoșani – Târgu Frumos, există și certitudinea fondurilor pentru realizarea lucrării, deoarece, de la bugetul național, pentru acest an, erau prevăzute doar 10 milioane de lei, adică sub 4% din valoarea investiției.
Mai mult, în condițiile în care constructorul este convins că are finanțare europeană, va trage să realizeze mai repede lucrarea, pentru că ciclul financiar european se apropie de sfârșit și încă nu se știe perioada pentru care se va putea prelungi cheltuirea banilor veniți de la Bruxelles. „Este foarte bine că e pe fonduri europene. Acest lucru ne dă speranța că poate fi realizat mai repede, pentru că decontările europene sunt mai rapide”, a declarat Ginel Vlasie (foto), administratorul liderului asocierii care a câștigat proiectul.
Cererea pentru finanțare europeană depusă în iulie 2019
Despre atragerea de bani europeni pentru Botoșani – Târgu Frumos s-a vorbit și în momentul aprobării indicatorilor tehnico-economici de către Cabinetul Tudose, dar abia vara trecută s-au început demersurile în acest sens. În lipsa unor proiecte noi de infrastructură pe care să le depună spre finanțare europeană, în condițiile în actualul exercițiu financiar european se apropia de sfârșit și având un grad de absorbție mai mult decât redus, nedepășind încă 30%, guvernarea PSD a încercat un truc pentru a diminua pierderile de fonduri puse la dispoziție de UE, prin translatarea unor proiecte de pe finanțarea națională pe cea europeană. Pe lista proiectelor posibil eligibile era și drumul Botoșani – Târgu Frumos.
CNAIR a depus cererea de finanţare nerambursabilă prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 pentru 391,7 milioane de lei, din care 85% contribuţia Fondului European de Dezvoltare Regională – 280,3 milioane de lei, 15% contribuţia naţională – 49,5 milioane de lei, restul de 61,9 milioane de lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
Potrivit Manuelei Dumitru, purtătorul de cuvânt al CNAIR, semnarea contractului de finanțare s-ar putea face în luna august. „La data prezentei nu există impedimente în finanțarea proiectului din fonduri nerambursabile, parcurgându-se un proces normal de accesare a finanțării”, a mai spus purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Valoarea lucrării a scăzut la licitație
Miercuri, conducerea CNAIR a semnat contractul de „Proiectare și execuție DN 28B Târgu Frumos – Botoșani” cu reprezentantul unei asocieri de firme conduse Aqua Parc Slobozia. Din asociere mai fac parte Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), firma slovacă Vahoslav (Slovacia) și Trameco (Bihor). De asemenea, mai sunt și șase subcontractanți, care vor contribui cu procente cuprinse între 0,1 și 1,3 la realizarea lucrării.
Valoarea la care s-a adjudecat proiectul a fost de 267,3 milioane de lei la care se va adăuga TVA-ul, cu 1,3 milioane de lei mai puțin decât valoarea estimată la care a fost scoasă lucrarea la licitație.
Constructorul vrea să înceapă în toamnă lucrările
Din momentul semnării contractului curge termenul alocat proiectării, cinci luni, iar de la sfârşitul lunii octombrie, cel mai târziu, ar trebui să se înceapă execuția. „Foarte bine că s-a semnat contractul, pentru că putem face și noi demersurile pentru demararea proiectării. Să vedem cum terminăm proiectarea și să începem și execuția în acest an”, a mai spus Vlasie, care este convins că termenul de execuție, dată fiind finanțarea europeană, va fi mai mic decât cel prevăzut în contract, 24 de luni.
Constructorul va trebui să asigure opt ani de garanție a lucrărilor începând din momentul recepției finale.
Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru drumul naţional 28B, Târgu Frumos – Botoşani, în lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, iar investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.