După exact șase luni de la finalizarea procedurii de licitație, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractul prind proiectarea și execuția modernizării drumului Național DN 29D, Botoșani – Ștefănești.
Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro
*Baza legală poate fi consultată AICI.
Contractul în valoare de 208.444.894,73 lei fără TVA, a fost semnat cu reprezentanții asocierii condusă de către reprezentantul companiei sucevene Autotehnorom. Din asociere mai fac parte: OPR Asfalt (Timişoara), Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) și Evalcons Tech (Bacău).
Această asociere este cea care a făcut centura Sucevei.
Începând de astăzi curg cele 30 de luni în care drumul trebuie adus la standarde europene. Jumătate de an va fi alocată proiectării, astfel că lucrările efective, ar trebui să înceapă undeva la jumătatea lunii noiembrie. Acestora ele sunt dedicate doi ani, adică, drumul va fi circulabil abia undeva la finele anului 2022. Antreprenorul va trebui apoi să asigure încă șapte ani, începând de la recepția drumului de către CNAIR, garanția lucrărilor. „Realizarea lucrărilor de modernizare a acestui drum național, conduc la stabilizarea elementelor drumului, la înlăturarea pericolelor de alunecare, reducerea duratei de transport, creşterea confortului şi siguranţei în trafic, dezvoltarea zonelor pe care le deserveşte DN 29D, reducerea costurilor de întreţinere şi reparaţie ale vehiculelor, îmbunătățirea condițiilor de mediu și atragerea forței de muncă locale în perioada realizării lucrărilor”, se arată într-un comunicat al CNAIR.
Doar 1% din banii necesari au fost alocați în acest an
Problema mare e că pentru acest drum au fost bugetate în acest an doar două milioane de lei, adică mai puțin de 1% din necesar. E drept că sunt prinse și credite angajament, dar situația economică a țării e greu de crezut că se va face uz de ele în acest an.
Într-un răspuns la o solicitare a „Monitorului de Botoșani”, luna trecută, reprezentanții CNAIR au ținut să sublinieze că „sumele individuale alocate fiecărui proiect de investiții derulat de CNAIR sunt sume estimate pentru anul 2020”. „Aceste sume diferă de necesarul comunicat de antreprenori, de regulă supraestimat, deoarece decontarea lucrărilor se va efectua după realocarea bugetară și în funcție de ritmul real al lucrărilor în teren”, se mai arată în răspunsul CNAIR. În acesta an, compania de drumuri dispune, pentru obiectivele de investiții, de aproximativ trei miliarde lei, bani care „vor asigura prin redistribuire, decontarea tuturor lucrărilor din acest an”.
Subiect de război politic
Drumul Botoșani – Ștefănești a fost subiectul unui adevărat circ politic la finele anului trecut.
Licitația pentru modernizarea acestui drum, care leagă Uniunea Europeană de Moldova, a fost demarată la începutul lunii iunie. Pe 29 iulie a fost deschiderea de oferte, iar pe 29 octombrie trebuia finalizată licitația, doar că atunci, aceasta a fost amânată pentru 4 noiembrie, licitația fiind la acel moment încă în evaluare financiară.
Pe 31 octombrie, Doina Federovici, președintele PSD Botoșani, distribuia o postare a ministrului demis al Transportului, Răzvan Cuc, potrivit căreia CNAIR ar fi finalizat licitația pentru acest sector de drum, doar că pe 4 noiembrie, chiar în ziua învestirii Cabinetului Orban, CNAIR anunța prelungirea licitației până pe 18 noiembrie. Această situație a fost dezvăluită de „Monitorul de Botoșani”, iar reprezentanții celor două tabere au început lupta politică pe acest subiect.
În dimineața zilei de 14 noiembrie, președintele PSD Botoșani, a dat publicității un comunicat de presă prin care soma CNAIR să limpezească situația. În aceeași zi, contactat de „Monitorul de Botoșani”, Vasile Rîpan, recunoștea că nu a semnat contractul cu CNAIR și nu a primit nici comunicarea de atribuire. În schimb, la câteva ore distanță, mai exact la 15:45, CNAIR anunță pe site-ul de achiziții publice terminarea evaluării financiare, iar un minut mai târziu și finalizarea fazei de deliberare și atribuirea, deși aceasta presupunea verificarea DUAE, adică a tuturor documentelor suport depuse de ofertanți în dosarul de licitație.