Lovitură de teatru pe piața deszăpezirii din Botoșani.
În urmă cu câteva luni, Constantin Conțac anunța că-și vinde utilajele de deszăpezire, după ce a renunțat la ultimul an din contractul multianual pe care-l avea cu Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași pentru drumurile naționale din județul Botoșani și cele din zona joasă a județului Suceava. Atunci el își motiva gestul prin faptul că guvernanții l-au obligat să mărească salariile minime la 3.000 de lei, dar nu au introdus și deszăpezirea în rândul activităților de construcții și întreținere drumuri, deși lucrează cu aceeași oameni care vara toarnă asfalt. Astfel, Transporturi Auto SA (TASA) ar fi înregistrat o pierdere în iarna 2018-2019 de trei milioane de lei (n.r. – aproximativ 650.000 de euro).
Cu toate acestea, TASA, firma controlată de omul de afaceri botoșănean, este singura care a depus ofertă pentru noul acord cadru privind deszăpezirea drumurilor naționale din județul Botoșani scos la licitație acum de către DRDP Iași.
„Dacă tot am cumpărate utilajele acestea, nu e păcat. Am mai vândut din utilaje, dar am încă pentru deszăpezirea a două județe. Ei au cerut opt Unimog-uri, iar eu am 16. Am pentru două județe. Am utilaje. Dacă o să vrea să mi-o dea eu am cu ce face treabă”, a declarat Constantin Conțac.
Conțac, mulțumit de banii puși la bătaie
Deși pentru județul Botoșani a fost alocată cea mai mică sumă per kilometru, în raport și cu celelalte secții de drumuri naționale (SDN) care au același profil al rețelei rutiere, Constantin Conțac susține că banii ajung pentru a face față și u ei ierni adevărate. „Banii sunt buni acum. Dacă știi cum să faci bine treaba, ajung și pentru o iarnă adevărată. Ceea ce a fost anul acesta nu se poate numi iarnă”, a declarat Constantin Conțac. Valoarea contractului pentru sezonul rece trecut a fost de 4,9 milioane de lei, în timp ce suma pentru fiecare an din următorul ciclu va depăși 7,1 milioane de lei.
Bani mai mulți în fiefurile liberale
Pentru următorii patru ani, pentru deszăpezirea unui kilometru național de drum, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a alocat pentru județul Botoșani 71.904 lei, adică 17.976 lei pe an. O sumă cât de cât mai apropiată pe kilometru a mai fost alocată pentru SDN Focșani, 72.674 de lei/patru ani și SDN Piatra-Neamț, 86.667 lei/km/patru ani. Trebuie spus că are zonă montană, ceea ce presupune patrulare continuă pentru ca drumurile să fie ținute într-o stare circulabilă.
Trebuie spus că toate cele trei județe sunt fiefuri PSD.
În schimb, SDN-urile din județele Galați și Vaslui au primit o sume mult mai generoasă pe kilometru 87.666 lei/patru ani, respectiv 89.000 lei/patru ani. Suma alocată pentru deszăpezirea unui kilometru de drum național din județul Iași pe perioada celor patru ani este de 92.031 lei, în timp ce SDN-urile din județele Bacău și Suceava, fiefurile liberale din Moldova, vor lua grosul banilor. Astfel, în Bacău este estimat că deszăpezirea unui kilometru va costa 127.727 de lei, în timp ce în cele două secții ale județului Suceava prețul va fi de 112.990 de lei pe zona montană, Câmpulung Moldovenesc, și 109.812 lei pe restul județului, care ca profil este asemănător cu Botoșaniul.
Întrebat de ce TASA nu a depus oferte și pentru alte SDN-uri, unde sumele estimate sunt mult mai generoase, Constantin Conțac a declarat că nu mai vrea să se complice. „E greu. Trebuie să asiguri cazare șoferilor, să stai în deplasare. E mai bine la tine acasă, bine, dacă o să mi-o dea”, a conchis omul de afaceri.
Licitația va trebui terminată până la mijlocul verii.