Societatea Modern Calor, nu va mai furniza de mâine, 30 aprilie, căldură în apartamentele botoşănenilor. În ultima perioadă, acest serviciu a fost asigurat pe timpul nopţii dar şi în zilele când temperaturile exterioare au fost scăzute. Cel puţin aşa susţin reprezentanţii societăţii. Acest program extins nu a fost pe placul multor botoşăneni. Unele nemulţumiri au fost exprimate prin telefoane date la redacţia Monitorul de Botoşani. „Au fost zile şi nopţi în care a trebuit să deschid geamul, că era foarte cald. Înţeleg că ei sunt foarte interesaţi să asigure acest serviciu cât mai mult, deoarece primesc subvenţie de la primărie, însă noi ce facem? Drămuim fiecare leu din pensie şi tot nu ne ajunge. Nu cred că este normal să asigure căldură în zile în care au fost şi peste 20 de grade afară”, a declarat un pensionar botoşănean. Un alt pensionar a arătat că, în condiţiile în care se extinde programul de furnizare a căldurii, ar trebui extinsă şi perioada în care statul asigură ajutoare la încălzire.
Statul acordă ajutoare la încălzire pentru perioada 1 noiembrie – 31 martie. Fostul director al Modern Calor, Ion Diaconu, a susţinut necesitatea extinderii acestei perioade, motivat de faptul că în Nordul ţării este mult mai frig, comparativ cu alte judeţe. La nivel guvernamental nu s-a luat însă o decizie în acest sens.
Reprezentanţii Modern Calor au făcut trimitere la prevederile legale, în susţinerea acestui program. Astfel, în vara anului 2018, a fost modificat Regulamentul pentru furnizarea și utilizarea energiei termice, stabilindu-se că „începerea perioadei de încălzire pentru consumatorii de tip urban va avea loc după înregistrarea, timp de trei zile consecutiv, între orele 20.00 şi 6.00, a unor valori medii de temperatură exterioară de +10˚C sau mai mici, iar oprirea căldurii se va face după trei zile consecutive în care temperatura aerului exterior depășește +10˚C între orele 20.00–06.00“.
În consecință, Modern Calor şi celelalte regii au câştigat săptămâni de livrare suplimentară de căldură, adică bani în plus.
Cât priveşte nemulţumirea exprimată de unii botoşăneni faţă de programul extins, reprezentanţii societăţii au transmis că agentul termic a fost furnizat în raport cu temperaturile exterioare şi cu măsurătorile indicate de aparatele existente la scările de bloc. „Locatarii au avut posibilitatea să închidă repartitoarele din apartamente, dacă nu voiau căldură. Cei fără repartitoare, prin înţelegere cu vecinii, puteau închide încălzirea de la contorul de branşament. Au fost persoane care ne-au întrebat ce să facă şi le-am dat indicaţiile corespunzătoare. Noi nu dăm căldură cu forţa”, a declarat un reprezentant al societăţii.
Sume consistente în contul subvenţiei pentru termoficare
Modern Calor încasează anual sume consistente în contul subvenţiei pentru termoficare. Practic, din preţul total pentru producere, transport, distribuţie şi furnizare, care este de 392,61 de lei pe gigacalorie, clienţii casnici plătesc doar 180 de lei pe gigacalorie, diferenţa fiind asigurată de municipalitate. Modern Calor mai are la această dată 10.580 de clienţi casnici, în condiţiile în care în municipiu sunt aproximativ 43.000 de apartamente. Prin bugetul local din acest an, suma repartizată pentru subvenţia la termoficare este de 7.116.050 de lei, reprezentând 75,36% din suma solicitată de conducerea societăţii. Practic, Modern Calor a solicitat 9.442.450 de lei. Până la 31 martie 2020, primăria a plătit Modern Calor 3.113.727 de lei.
Altfel spus, din banii plătiţi de botoşăneni în contul impozitelor şi taxelor locale se asigură şi această subvenţie, în condiţiile în care foarte mulţi locuitori ai municipiului nu au nicio legătură cu societatea de termoficare. Mai mult, Modern Calor emite facturi şi pentru încălzirea spaţiilor comune, facturi care ajung şi la botoşănenii care au centrale de apartament. Nu trebuie uitat faptul că statul asigură ajutoare la încălzire pentru familiile cu venituri scăzute. E drept că numărul beneficiarilor de ajutoare la încălzire a scăzut foarte mult, pe fondul creşterii salariilor şi pensiilor. În sezonul rece 2019 – 2020, în medie, au primit lunar ajutor la încălzire 850 de clienţi ai Modern Calor.