Guvernanţii iau în aceste zile decizii din birouri, fără a ţine, însă, cont de realitatea din teritoriu. De aceste situaţii au ajuns să fie afectaţi şi copiii săraci din judeţ, care încă mai fac lecţii la lumina lumânărilor, în timp de ministerul Educaţiei le spune că trebuie să facă ore pe tabletă, laptop sau smartphone, deşi unii nu au nici măcar electricitate. Deşi trăim în era tehnologiei, astfel de cazuri sunt des întâlnite în judeţ.
Un exemplu dureros este în localitatea Stânceşti, la doar câţiva kilometri de Botoşani, municipiul reşedinţă al judeţului. Ioana are 13 ani şi locuieşte, împreună cu părinţii săi, mama şi tata, care lucrează cu ziua încercând să-şi întreţină familia. Cei trei locuiesc într-o casă ce aparţine unei rude de-a mamei, însă, condiţiile în care aceştia trăiesc sunt departe de a fi măcar decente, iar posibilităţile materiale reduse fac ca participarea Ioanei la cursurile online să fie doar un vis.
Potrivit profesorilor, fata este un copil de nivel mediu, „cam de nota 7-8”, însă, pentru asta, până acum, Ioana învăţa la lumina lumânărilor, şi ele pe terminate în aceste zile şi încerca să prindă cât mai mult la clasă, acolo unde avea parte de explicaţiile profesorului. Cum acum nu mai sunt posibile aceste lucruri, copilul încearcă, pe cât posibil, să înveţe din cărţile pe care le are de la şcoală, însă tableta, telefonul mobil sau un laptop sunt obiecte de lux pentru ea. Şi chiar dacă ar avea parte de acestea, micuţa nu le-ar putea folosi deoarece locuinţa familiei nu este racordată la reţeaua de energie electrică.
Părinţi obligaţi să ofere copiilor mijloace pentru a participa la cursurile online
Recent ministrul Educaţiei a emis un ordin, care reglementează predarea online şi instituie, pentru prima dată, obligativitatea pentru părinţi de a-i asigura copilului mijloace tehnice, cum ar fi laptop, telefon smart sau tabletă şi acces la internet pentru a participa la cursurile online. „Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul egal are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura accesul şi participarea preşcolarului sau elevului la activităţile de învăţare online organizate de unitatea de învăţământ”, se arată în ordin.
În momentul instituirii acestei obligaţii decidenţii nu au luat, însă, în calcul cum ar putea fi aceasta aplicată într-o familie ca cea a Ioanei sau a altor mii de copii din judeţ, unde banii abia daca ajung pentru traiul zilnic.
Legea spune că „preşcolarul sau elevul are dreptul de a avea acces gratuit la portalurile platformele de învăţare, bibliotecile virtuale şi la alte resurse de învăţare digitale, în funcţie de nevoi”. Legea nu spune, însă, şi cum pot părinţii unui copil nevoiaş, să îi asigure acestuia lucruri care pot părea banale pentru mulţi, dar care, în fapt, sunt un lux pentru ei.
„Copiii care nu au posibilitatea vor fi ulterior evaluaţi”
Profesorii botoşăneni încearcă să suplinească pe cât posibil lipsa de la ore, însă şi ei sunt limitaţi, atât de tehnologie, cât şi de propriile lipsuri materiale. „Eu i-aş lua eu un telefon unui astfel de copil, dar nici măcar eu nu am smartphone. Am făcut un grup cu elevii şi le dau exerciţii, apoi verificăm rezolvările pe mesaje private. Copiii care nu au posibilitatea vor fi ulterior evaluaţi, când va reîncepe şcoala şi vom încerca să îi aducem şi pe ei la nivelul celorlalţi, cu materia”, a spus un profesor de matematică din comuna Mihai Eminescu.
Potrivit unor date prezentate recent de Gabriel Hârtie, inspector şcolar general în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean, aproximativ 11.000 dintre cei aproximativ 58.000 de elevi botoşăneni nu dispun de mijloace tehnice pentru a putea interacţiona online cu profesorii, în această perioadă.