Criza provocată de pandemia de Covid-19 a afectat grav economia locală. Angajatorii botoșăneni își închid unul după unul porțile și trimit oamenii în șomaj tehnic. Vorbim de aproape un sfert dintre angajații din mediul privat din județ.
Ieri, potrivit datelor oficiale furnizate de Inspecția Teritorială de Muncă (ITM), în Revisal erau suspendate 9.839 de contracte de muncă în județul Botoșani. „Pe 1 aprilie la nivelul județului Botoșani figurau suspendate un număr de 5.978 de contracte, ceea ce înseamnă că practic în ultima săptămână s-a înregistrat o creștere cu 3.851 suspendări”, a declarat Leo Kohut, inspectorul șef al ITM Botoșani. Potrivit acestuia, conform datelor Revisal, din cele aproape 10.000 de contracte suspendate, 7.489 sunt clar pe șomaj tehnic, angajatorii cerând suspendarea contractelor de muncă în temeiul Ordonanțelor 30 și 32 prin care guvernul a reglementat șomajul tehnic. Alte 2.350 de contracte sunt suspendate pentru concediile de creștere a copilului și pentru concediile fără plată.
Grosul cererilor de suspendare a contractelor de muncă vin din mediul privat, doar aproximativ 450 de contracte fiind de angajatorii din domeniul public sau cei cu capital mixt public-privat.
Cele mai multe suspendări, provin din industrie, comerț și Horeca.
În condițiile în care în județul Botoșani erau aproximativ 60.000 de contracte de muncă, iar o analiză recentă arăta că mai bine de o treime dintre angajați muncesc la stat, putem concluziona că cele 10.000 de contracte suspendate sunt echivalentul a un sfert dintre angajații din domeniul privat care activează în județ.
Agenții economici, a căror activitate a fost suspendată în totalitate sau parțial prin acte sau decrete emise de autoritățile statului sau cei cărora li s-a redus cifra de afaceri cu 25% față de lunile ianuarie-februarie ale acestui an pot solicita plata șomajului tehnic pentru maxim 75% dintre salariați.
Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Botoşani primește de luni cererile pentru șomajul tehnic, formularele fiind încărcate de vinerea trecută pe platformă.. „Agenții economici trebuie să încarce cele trei documente, cererea, declarația pe propria răspundere și tabelul cu angajați pe platformă. Noi le vom prelua și după ce se va face rectificarea bugetară, le vom vira banii”, a spus Teodor Dimitriu, șeful AJOFM Botoșani.