Suportarea de către stat a șomajului tehnic este o gură de oxigen pentru mediul privat în aceste momente de cumpănă economică, dar, tipic românesc, modul de lucru s-a modificat de câteva ori, de pe o zi pe alta, odată cu bâjbâiala de la nivel național. Colac peste pupăză, responsabilii din cadrul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Botoșani sunt foarte lapidari în explicații, trimițându-i pe angajatori la cadrul legal fără a le explica acolo unde au greșit și ce trebuie să repare.
După ce președintele Klaus Iohannis a declarat starea de urgență, autoritățile naționale au anunțat că statul va suporta șomajul tehnic, în anumite condiții, pentru activitățile afectate de pandemia de coronavirus. Astfel s-a născut Ordonanța de Urgență 30/2020, care reglementa modul de acordare a acestui șomaj. Semnalele din mediul economic, mai ales cele referitoare la faptul că nu era drept ca agenții economici cu disponibilități bănești în cont să nu beneficieze de acest ajutor, deși activitățile lor au fost afectate de măsurile impuse de stat, au făcut ca guvernul să adopte o nouă Ordonanță de Urgență, nr. 32, care a relaxat condițiile de obținere a șomajului tehnic, dar a complicat formularistica de completat. „Au adăugat acolo și sexul angajatului și locul de domiciliu, parcă aceste lucruri nu erau evidente din nume sau din datele pe care Ministerul Muncii le are în Revisal”, a declarat un angajator botoșănean, nemulțumit de birocrația la care sunt supuși cei din mediul privat. Acesta a mai precizat că a fost nevoit să schimbe de trei ori formularistica de la începutul lunii și până în prezent, iar de la AJOFM nu i s-a răspuns decât făcându-i-se trimitere la cadrul legal, „mergeți la Ordonanța 32”, fără a i se preciza ce anume a greșit și ce ar trebui să mai completeze. „Ieri (n.r. – luni) nu a mers deloc platforma să descarci formulare de acolo, iar funcționarii folosesc un limbaj de lemn, care nu te lămurește, nu te ajută cu nimic și îți vine să te lași păgubaș”, a mai spus angajatorul.
De partea cealaltă, funcționarii AJOFM susțin că această situație le-a adus un volum uriaș de muncă suplimentar și că ei nu au nicio vină pentru că formularistica s-a schimbat. „Formularele au fost încărcate vineri pe platformă. E drept că s-au schimbat de vreo trei ori, dar s-au schimbat pentru a veni în ajutorul a cât mai multor angajatori. Ne confruntăm cu un număr uriaș de cereri, iar unele sunt greșite sau neconforme. De exemplu, unii au cerut șomaj tehnic de pe 14 martie, deși starea de urgență a fost decretată pe 16, în timp ce alții au venit cu formularele neconforme, cine știe de unde descărcate și e normal să fie întorși, pentru că altfel, dacă nu sunt în regulă, nu li se va putea plăti ajutorul”, a declarat un funcționar din cadrul AJOFM.
La rândul său, directorul AJOFM Botoșani, Teodor Dimitriu, a declarat că le-a cerut subordonaților să vorbească frumos cu angajatorii și să le explice, acolo unde este cazul, ce au de făcut, pentru că și așa aceștia traversează o perioadă dificilă. „Eu mereu le-am cerut să vorbească frumos. Dacă au fost incidente îi rog să depună plângeri și dacă se confirmă, vom lua măsuri”, a declarat Dimitriu, care a recunoscut că luni au fost ceva probleme cu site-ul. „Agenții economici trebuie să încarce cele trei documente, cererea, declarația pe propria răspundere și tabelul cu angajați pe platformă. Noi le vom prelua și după ce se va face rectificarea bugetară, le vom vira banii”, a mai spus șeful AJOFM Botoșani.