Tensiunea dă în clocot la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Botoșani, una dintre cele mai importante instituții ale momentului, dat fiind faptul că aici se procesează și se vor face plățile pentru șomajul tehnic care afectează grav județul Botoșani din cauza pandemiei de coronavirus.
Sindicatul salariaților din AJOFM Botoșani a reclamat la Prefectură că echipa de conducere sabotează activitatea agenției, prin blocarea accesului funcționarilor la aplicațiile informatice, inclusiv la corespondența online, într-un moment în care „instituția este un factor esențial în asigurarea mijloacelor de trai pentru categoria cea mai defavorizată din România”. Potrivit unei comunicări a Cancelariei prefectului Dan Nechifor, „sabotajul” ar fi început pe data de 16 martie, când s-a instituit starea de urgență prin decret prezidențial. Sindicaliștii susțin că din acest motiv, nu se vor putea efectua plățile esențiale, precum plata șomajului, plata șomajului tehnic, plata subvențiilor către angajatori etc.
În replică, directorul AJOFM Botoșani, Teodor Dimitriu, susține că plățile nu se pot face pentru că nu este rectificat bugetul. „Acum facem toate pregătirile și când vom avea banii, vom face și plățile”, a declarat Dimitriu. Acesta susține că nu a blocat nimic și că problemele informatice sunt cauzate de un switch defect, care a fost descoperit de informatician și care urmează să fie remediat.
Sindicaliștii susțin că de fapt salariatul care se ocupă de partea informatică „trebuia să iasă la pensie în luna octombrie 2019”, dar „i-a fost aprobat de către directorul executiv prelungirea contractului cu încă un an”, deși este depășit de situație. Acesta și-ar fi înaintat demisia, dar „directorul (n.r. – Teodor Dimitriu) dorește să rămână în instituție, chiar dacă nu are cunoștințe nici pe soft nici pe hard, blocând efectiv activitatea întregii instituții”.
Dimitriu respinge acuzațiile și susține că informaticianul a făcut cerere de prelungire pentru câteva luni, iar acum a făcut cerere de pensionare. „E greu să găsești un informatician”, a conchis Dimitriu.
În acest context, printr-un ordin al prefectului s-a dispus înființarea unei comisii de control, formată din trei persoane de la IT, juridic și corp control, care va verifica toate aspectele semnalate, „deoarece acestea obstrucționează desfășurarea activității salariaților și implicit, acțiunile Guvernului”. Prefectul Dan Nechifor a solicitat Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) să verifice propriile conexiuni până la limita de proprietate, iar aceste verificări au semnalat existența eventualelor disfuncționalități în sistemul informatic al AJOFM. „Ținând cont de contextul actual al stării de urgență, când activitatea tuturor instituțiilor s-a mutat în cea mai mare parte, în mediul on-line, specialiștii din STS și-au manifestat sprijinul pentru soluționarea circuitului informatic intern al AJOFM”, se mai arată într-o informare a Cancelariei prefectului.