Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) tratează cu un dispreț maxim județul Botoșani. Acest lucru se vede din modul în care se derulează licitațiile pentru infrastructura județului care au început anul trecut și nu s-au finalizat încă sau dacă s-au finalizat nu s-a semna contractul de lucrări. Este și cazul drumului Botoșani-Ștefănești, la care nu vor începe lucrările nici în acest an, deși comisia de achiziții din cadrul CNAIR a desemnat un câștigător la licitație încă de acum aproape jumătate de an.
„Nu, nu am semnat încă. Cei de la CNAIR ne-au solicitat să prelungim polița de asigurare pentru garanţia de participare până pe 29 mai”, a declarat Vasile Rîpan, administratorul Autotehnorom Suceava, liderul singurei asocieri care a depus ofertă pentru realizarea acestui drum. Acesta nu-și explică tergiversarea semnării contractului, aceasta fiind a doua solicitare a CNAIR de prelungire a garanției de participare după cea de la începutul anului, însă speră ca acest lucru să se întâmple până la urmă, pentru că toate aceste tergiversări aduc costuri suplimentare. De exemplu, numai taxele pentru polița de asigurare pentru garanția de participare la licitație a costat în plus aproape 6.000 de lei din cauza amânării semnării contractului.
Subiect de război politic
Drumul Botoșani-Ștefănești a fost subiectul unui adevărat circ politic la finele anului trecut.
Licitația pentru modernizarea acestui drum, care leagă Uniunea Europeană de Moldova, a fost demarată la începutul lunii iunie. Pe 29 iulie a fost deschiderea de oferte, iar pe 29 octombrie trebuia finalizată licitația, doar că atunci, aceasta a fost amânată pentru 4 noiembrie, licitația fiind la acel moment încă în evaluare financiară.
Pe 31 octombrie, Doina Federovici, președintele PSD Botoșani, distribuia o postare a ministrului demis al Transportului, Răzvan Cuc, potrivit căreia CNAIR ar fi finalizat licitația pentru acest sector de drum, doar că pe 4 noiembrie, chiar în ziua învestirii Cabinetului Orban, CNAIR anunța prelungirea licitației până pe 18 noiembrie. Această situație a fost dezvăluită de „Monitorul de Botoșani”, iar reprezentanții celor două tabere au început lupta politică pe acest subiect.
Etape ale licitației, arse într-un minut
În dimineața zilei de 14 noiembrie, președintele PSD Botoșani, a dat publicității un comunicat de presă prin care soma CNAIR să limpezească situația. În aceeași zi, contactat de „Monitorul de Botoșani”, Vasile Rîpan, recunoștea că nu a semnat contractul cu CNAIR și nu a primit nici comunicarea de atribuire. În schimb, la câteva ore distanță, mai exact la 15:45, CNAIR anunță pe site-ul de achiziții publice terminarea evaluării financiare, iar un minut mai târziu și finalizarea fazei de deliberare și atribuirea, deși aceasta presupunea verificarea DUAE, adică a tuturor documentelor suport depuse de ofertanți în dosarul de licitație. Urma doar semnarea contractului cu reprezentaţii asocierii dintre Autotehnorom (Suceava) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău), doar că aceasta nu s-a produs nici până în prezent, deși au trecut peste patru luni.
Un milion de euro pe kilometru
Potrivit caietului de sarcini a licitației, lucrările trebuie terminate în 30 de luni, din care şase luni sunt alocate perioadei de proiectare. Astfel, e greu de crezut că lucrările vor putea începe mai în acest an, ceea ce echivalează cu finalizarea lor spre mijlocul anului 2023.
Pentru modernizarea celor aproximativ 44 de kilometri ai DN 29D Botoşani – Ştefăneşti, suma pusă la bătaie este una generoasă, de aproximativ 208,5 milioane lei (44,03 milioane euro), fără TVA, adică un milion de euro pe kilometru.