Situația generată de pandemia de coronavirus va duce la o avalanșă de amânări sau anulări de concedii chiar și din perioada estivală. Acest lucru va aduce la conflicte între agențiile de turism, hoteluri și clienții care au plătit parțial sau total concediile contractate în regim early booking.
Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se confruntă deja cu zeci de reclamații, motiv pentru care au emis un comunicat de presă prin care încearcă să lămurească într-un fel situația în care se află turiștii. „Pentru a preîntâmpina creșterea peste măsură a nivelului de aglomerare al agențiilor de turism – preocupate în aceste zile să acorde consultanță celor interesați de modul în care actuala criză sanistară globală le-ar putea modifica planurile de vacanță pentru acest an -, este indicat să urmăriți cu atenție evoluția situației legate de răspândirea și controlul pandemiei de coronavirus, la nivelul fiecărei țări, din surse de informații credibile, pe cât posibil oficiale”, se arată în comunicatul ANPC, care face apel la „calm și înțelegere”, deoarece agențiile de turism sunt nevoite, în această perioadă, „să se concentreze, cu prioritate, asupra plecărilor programate pentru perioada imediat următoare”.
„Dacă aveați în plan deplasări cu data de început în următoarele 14 zile, pe care acum doriți să le contramandați, vă recomandăm să faceți, în scris, o cerere de restituire a banilor achitați deja către operatorul economic. Agenția vă poate propune următoarele două variante de rezolvare a situației: fie va începe toate demersurile necesare recuperării banilor de la furnizorii de servicii turistice, astfel încât demersul dumneavoastră să se finalizeze cu succes, în timp util, fie veți primi un document care atestă creanța dumneavoastră comercială și care vă dă posibilitatea ca, la o dată ulterioară, după încheierea perioadei de pandemie și a efectelor acesteia, să călătoriți în aceleași condiții precum cele contractate iniţial către destinațiile alese”, mai precizează autoritatea de control.
Autoritățile recomandă clienților să țină cont de numărul mare de situații în care serviciile turistice nu pot fi pe moment satisfăcute, din cauza situației de criză apărute în ultimele săptămâni, și să trateze cu răbdare și înțelegere demersurile întreprinse pentru soluționarea solicitărilor, care va dura mai mult decât în mod normal.