După suspendarea cursurilor din şcoli, activitatea didactică s-a mutat în mediul online. Din exces de zel, unele cadre didactice au ajuns să dea teme elevilor, sau chiar să solicite părinţilor să listeze fişe de lucru. Altfel nu se explică mesajul transmis de conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa directorilor de şcoli în care se arată că activităţile online nu se substituie cursurilor, ci au rolul de a crea un cadru educaţional în această perioadă. „Vă rugăm să dimensionaţi activităţile astfel încât volumul de lucru al elevilor să nu fie prea mare, pentru a nu fi nevoiţi să petreacă mult timp în faţa calculatoarelor (echipamentelor electronice). Nu se transmit părinţilor materiale pentru a fi printate (fişe de lucru). Toate materialele vor fi în format editabil pentru a fi completate online. Nu se dau teme. Nu se notează elevii. Nu se pun absenţe”, se arată în mesajul transmis directorilor de şcoli.
„IŞJ Botoşani a transmis către şcoli o recomandare privind interacţiunea online”
Gabriel Hârtie, inspector şcolar general, a declarat că IŞJ Botoşani a transmis către şcoli o recomandare privind interacţiunea online a profesorilor cu elevii, prin diverse mijloace, sigur, acolo unde acest lucru este posibil. „Ministerul Educaţiei, şi implicit IŞJ, a pus la dispoziţia cadrelor didactice şi elevilor platforme educaţionale gratuite, cu tutoriale incluse, pentru a fi folosite, dacă se doreşte acest lucru de către ambele părţi. Totul trebuie luat ca o recomandare!”, a afirmat oficialul. Potrivit inspectorului şcolar general, toate aceste demersuri au rolul de a-i motiva, atât pe profesori cât şi pe elevi, de a le pune la dispoziţie cât mai multe resurse şi de a le da încrederea că vom depăşi cu bine această perioadă. „IŞJ a transmis directorilor de şcoli să nu pună presiune pe profesori în sensul raportării numărului de lecţii online şi numărului de teme date. Având în vedere că orele online nu sunt obligatorii deoarece nu toţi elevii pot accesa aceste platforme educaţionale din diverse motive, profesorii nu vor face nici un fel de evaluare şi nici nu vor pune absenţe”, a concluzionat Gabriel Hârtie.
„Mi-ar fi plăcut să începem cu câteva ore de consiliere şi cunoaştere”
Un specialist în educaţie este de părere că în această perioadă de grea încercare profesorii ar trebui să încerce să-şi schimbe abordarea în privinţa relaţionării şi comunicării cu elevii. „Mă gândesc că în vremuri ca acestea ne-ar prinde bine să învățăm un pic mai mult despre empatie, reziliență, credință, încredere, gestionarea emoțiilor negative, mai întâi noi, profesorii și directorii, și apoi elevii și părinții. Cumva, mi-ar fi plăcut să începem cu câteva ore de cunoaștere și consiliere, identificarea preocupărilor elevilor, din această perioadă, cum își petrec timpul, ce citesc, dificultățile prin care trec. Poate unii dintre ei nu au ce mânca. Mă refer la cei pentru care cutiuța de lapte și pseudo cornul chiar contau. Niște întâlniri cu părinții, tot online, pentru a discuta despre temerile și fricilor lor, sunt mai mult decât necesare. Cei mai mulți vor fi direct afectați de consecințele crizei coronavirus, mă refer la aspecte financiare, de asigurarea pâinii pentru familie. Toate stările lor se vor răsfrânge și asupra copiilor, știm asta. Sunt atâtea lucruri simple care pot fi făcute acum, cu efecte mari asupra noastră. Ne trebuie doar un pic de deschidere către elevi și părinți și…un telefon. Dar, din nou, dimensiunea formativă rămâne undeva departe, deși acum de ea avem nevoie, mai mult decât de conținuturile de la matematică sau orice altă disciplină din programă. Cred că e bine să ne oprim un pic din obsesia conținuturilor și să ne focalizăm pe ziua de azi, pe ceea ce simțim, pe cum să ne gestionăm emoțiile, timpul, relații, pe cum să fim împreună. Învățarea este mai mult decât conținuturi. Învățarea trebuie să fie pentru și despre viață. Despre viața împreună. Măcar acum!”, a transmis specialistul în educaţie.