Consiliul Județean (CJ) a scos pentru a patra oară la licitație drumul strategic. De această dată a schimbat strategia, în sensul că cei 106 kilometri au fost împărțiți în trei loturi, iar constructorii pot accesa și un avans de 20%,în condițiile legii. Doar că aceste facilități vor veni la pachet și cu micșorarea termenului de execuție, 24 de luni pe fiecare lot, față de 36 de luni cât erau disponibile în cazul licitației pe întreg tronsonul. Micșorarea termenului de execuție a fost necesară, pentru ca proiectul să se termine până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanțarea europeană.
Care sunt cele trei loturi
Valoarea de licitație este de 373.391.633,81 lei, la care se vor adăuga neprevăzutele și TVA ceea ce va duce costul întregului proiect spre 475.545.296,02 lei, conform indicatorilor tehnici stabiliți de CJ.
Primul lot al drumului strategic are o lungime de 29,212 kilometri și se întinde de la Șipote (jud. Iași) – limita de județ – Rediu – Răuseni – Călărași, la care se adaugă distanța de aproape 10 kilometri dintre Dângeni și Mihălășeni. Valoarea estimată a acestuia este de 99.573.195,02 lei
Lotul doi este cel mai lung, 51,194 kilometri, și cel mai scump: 183.914.423,72 lei. El cuprinde axul central al drumului strategic, Răuseni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești. Lotul trei, cel mai scurt, 25,859 kilometri, va începe din DN 29D și va avea traseul Blândești – Cerchejeni – Sulița – Cheleș – Lunca – Cernești – Todireni, iar valoarea maximă oferită de CJ este de 89.904.015,07 lei.
27 aprilie, data limită de depunere a ofertelor
Constructorii interesați au ca termen limită de depunere a ofertelor data de 27 aprilie, după care, dacă vor fi oferte, va curge perioada de evaluare, care potrivit noilor reglementări nu va trebui să depășească, decât în condiții excepționale 60 de zile lucrătoare, adică sfârşitul lunii iulie. Astfel, în cel mai fericit caz, pe acest drum se va putea circula decent abia în a doua jumătate a anului 2022. „Sperăm ca de această dată să vină constructorii. S-a lotizat, se oferă avans de 30%, ca să nu mai vorbim de actualizarea substanțială a prețului. Vreau să cred că pe 27 aprilie comisia de achiziții va primi oferte pentru toate cele trei loturi, iar noi vom termina rapid evaluarea pentru a putea demara lucrările la începutul verii”, a declarat Dorin Birta, vicepreședintele CJ Botoșani.
Cofinanțarea CJ-ului de șase ori mai mare
Dacă se va reuși implementarea acestui proiect al drumului strategic, el va costa CJ Botoșani de șase ori mai mult decât în momentul inițierii proiectului. Valoarea actualizată a proiectului este 475.545.296,02 lei, inclusiv TVA, adică la 100,12 milioane de euro, calculate la cursul de 4,7496 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană (BCE) în data de 30 septembrie și folosit de organismele europene în decontările cu România în acest an. Din această valoare, contribuția CJ, inclusiv TVA, este de 158.381.420,03 lei, adică la 33,35 milioane euro la acelaşi curs BCE.
În ultimul an, contribuția CJ-ului la acest drum a explodat. În proiectul inițial, aceasta era de doar doar 25.268.841,03 lei, adică, în termeni comparabili, la 5,32 de milioane de euro, adică de mai mult de șase ori mai mică decât cea pe care este dispus să o angajeze CJ în prezent.
Cum s-a ajuns la această situație?
Simplu. Două sunt cauzele principale. Prima se referă la soluția tehnică aleasă, cea mai costisitoare din toate variantele și care nu se pretează la standardul de drum județean. A doua cauză este legată de celebra Ordonanță 114, care a aruncat în aer costurile lucrărilor de infrastructură. Astfel s-au făcut până în prezent trei actualizări succesive ale valorii proiectului inițial, iar toate costurile suplimentare trebuie suportate de CJ.
Telenovela licitației pentru drumul strategic a început în ianuarie, când a fost urcată pentru prima dată pe SEAP licitația. Pe 11 martie, când trebuiau să deschidă ofertele, membrii comisiei de licitaţie din CJ au constatat că nimeni nu s-a interesat de lucrare. Atunci, valoarea estimată a contractului a fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro. Pentru că nu s-a prezentat niciun constructor, atunci conducerea CJ a decis să actualizeze doar prețul manoperei în raport cu modificarea salariului minim în construcție impus prin Ordonanța 114. Astfel prețul de la a doua licitație a ajuns la 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 57 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu față de standardele de cost pentru un drum județean, și tot nu s-a prezentat niciun constructor.
Toamna trecută, axa rutieră strategică Botoșani – Iași a fost scoasă la licitație pentru a treia oară, iar noul preț oferit constructorilor, de peste 292 de milioane de euro fără TVA, adică 61,5 de milioane euro, aproximativ 610.000 euro pe kilometru, nu a fost atractiv.