Noua organigramă a Companiei Naţionale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prevede un departament special pentru evaluarea ofertelor şi o unitate de implementare a proiectelor dedicată autostrăzii A8, Autostrada „Unirii”, a afirmat ministrul propus pentru portofoliul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode. „Am înfiinţat acest departament special pentru evaluarea ofertelor. De asemenea, am creat o unitate de implementare a proiectelor dedicată autostrăzii A8. Am creat un Departament de planificare şi colaborare lucrări în regie proprie”, a subliniat Bode.
2030, un orizont de timp realist
Cu toate acestea, un orizont de timp optimist privind realizarea acestei autostrăzi este anul 2030, după cum afirmă specialiștii în infrastructură.
Cătălin Urtoi, candidat al Partidului Împreună pentru Moldova la Primăria Iași și fost consilier onorific al ministrului Transporturilor, suspectează afirmațiile lui Lucian Bode ca fiins doar simple mesaje electorale. „Afirmațiile dumneavoastră, domnule ministru sunt optimiste, dar nu sunt din păcate acoperite în acest moment de ceea ce se întâmplă în CNAIR și în Ministerul Transporturilor vis-・vis de A8”, susține Cătălin Urtoi într-un mesaj postat pe Facebook.
Potrivit acestuia, ca cele spuse de ministru să nu rămână o simplă afirmație electorală și ca finalizarea autostrăzii A8 se fie posibilă măcar în perioada 2028-2030, ar trebui făcuți câțiva pași esențiali.
Primul se referă la „restructurarea din rădăcini a CNAIR” și de cooptarea în cadrul unității de implementare a proiectului a unor specialiști ieșeni. Apoi, este imperios necesară o „monitorizarea mai strictă a contractelor de către Ministerul Transporturilor, cu deplasarea mai des a specialiștilor CNAIR în teren, nu așa cum se întâmplă în acest moment”.
Nu există încă finanțare
Cele mai importante lucruri sunt legate de termene, acorduri de mediu și asigurarea finanțării. Astfel, Cătălin Urtoi susține că fără un studiu de fezabilitate și fără obținerea acordului de mediu pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț până pe 25 ianuarie 2021 va fi foarte greu, dacă nu imposibil, ca acest sector de autostradă să se termine într-un termen rezonabil. De asemenea, acesta consideră că proiectul ar trebui bugetat anul viitor și că ar trebui să se finalizeze cât mai repede scrisoarea de intenție pentru Cererea de Finanțare pe POIM 2014-2020 pentru studiul de fezabilitate și proiectul aferent tronsonul Târgu Neamț – Lețcani – Vânători pentru ca acesta să intre în execuție cel mai târziu în 2023.
O lege inaplicabilă. Termene amânate an de an
Termenele privind construcția Autostrăzii Unirii sunt amânate de la an la an, chiar legea adoptată la finalul anului 2018, prevede ca aceasta să fie gata până în noiembrie 2022.
Astfel, anul trecut, fostul premier Viorica Dăncilă a dublat termenul de finalizare al acesteia, anunțând ca un orizont de timp anul 2026. Acum, ministrul liberal al Transporturilor, Lucian Bode vorbește de anul 2027, iar asociațiile civice din Moldova avansează ca data optimistă anii 2028-2030.
Realizarea autostrăzii este prevăzută într-o lege votată la finalul anului 2018. Aceasta obligă Guvernul să construiască Autostrada „Unirii” până în noiembrie 2022, dar după doi ani suntem încă la stadiul de actualizare sau realizare a studiilor de fezabilitate și de obținere a avizelor. Mai mult, Autostrada „Unirii” nu are încă identificată nicio sursă de finanțare.