Drumul strategic va costa Consiliul Județean (CJ) Botoșani de șase ori mai mult decât în momentul inițierii proiectului. Așa reiese din proiectele de hotărâre care vor fi supuse dezbaterii membrilor CJ în ședința extraordinară de astăzi.
CJ Botoșani va scoate la licitație pentru a patra oară axa strategică Botoșani – Iași, cu valori net superioare primelor trei încercări, dar și în alte circumstanțe economice. În primul rând proiectul a fost lotizat, iar CJ a decis să și acorde un avans de până la 30% din valoarea lucrării.
CJ trebuie să suporte toată actualizarea
Problema mare vine acum la costuri. Valoarea actualizată a proiectului este 475.545.296,02 lei, inclusiv TVA, adică la 100,12 milioane de euro, calculate la cursul de 4,7496 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană (BCE) în data de 30 septembrie și folosit de organismele europene în decontările cu România în acest an. Din această valoare, contribuția CJ, inclusiv TVA, este de 158.381.420,03 lei, adică la 33,35 milioane euro la acelaşi curs BCE.
În ultimul an, contribuția CJ-ului la acest drum a explodat. În proiectul inițial, aceasta era de doar doar 25.268.841,03 lei, adică, în termeni comparabili, la 5,32 de milioane de euro, adică de mai mult de șase ori mai mică decât cea pe care este dispus să o angajeze CJ în prezent.
Cum s-a ajuns la această situație?
Simplu. Două sunt cauzele principale. Prima se referă la soluția tehnică aleasă, cea mai costisitoare din toate variantele și care nu se pretează la standardul de drum județean. A doua cauză este legată de celebra Ordonanță 114, care a aruncat în aer costurile lucrărilor de infrastructură. Astfel s-au făcut până în prezent trei actualizări succesive ale valorii proiectului inițial, iar toate costurile suplimentare trebuie suportate de CJ. În acest mod s-a ajuns ca de la un cost de 5,32 milioane de euro, CJ să plătească de șase ori mai mult, adică 33,35 milioane de euro, asta pentru că valoarea finanțării aprobate de Uniunea Europeană a rămas aceeași. De fapt, numai partea CJ din noua valoare reprezintă valoarea standardului de cost pentru modernizarea unui drum județean.
S-au stabilit cele trei loturi
Totodată votului CJ va fi supusă și lotizarea drumului de 106 kilometri, care va veni la pachet cu micșorarea termenului de execuție, 24 de luni pe fiecare lot, față de 36 de luni cât erau disponibile în cazul licitației pe întreg tronsonul. Micșorarea termenului de execuție a fost necesară, pentru ca proiectul să se termine până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanțarea europeană.
Primul lot al drumului strategic va avea o lungime de 29,212 kilometri și se întinde de la Șipote (jud. Iași) – limita de județ – Rediu – Răuseni – Călărași, la care se adaugă distanța de aproape 10 kilometri dintre Dângeni și Mihălășeni. Lotul doi va fi cel mai lung, 51,194 kilometri, și va cuprinde axul central al drumului strategic, Răuseni – Todireni – Albești – Trușești – Dângeni – Hănești, iar lotul trei, cel mai scurt, 25,859 kilometri, va începe din DN 29D și va avea traseul Blândești – Cerchejeni – Sulița – Cheleș – Lunca – Cernești – Todireni.
Trei licitații ratate
Telenovela licitației pentru drumul strategic a început în ianuarie, când a fost urcată pentru prima dată pe SEAP licitația. Pe 11 martie, când trebuiau să deschidă ofertele, membrii comisiei de licitaţie din CJ au constatat că nimeni nu s-a interesat de lucrare. Atunci, valoarea estimată a contractului a fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro. Pentru că nu s-a prezentat niciun constructor, atunci conducerea CJ a decis să actualizeze doar prețul manoperei în raport cu modificarea salariului minim în construcție impus prin Ordonanța 114. Astfel prețul de la a doua licitație a ajuns la 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 57 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu față de standardele de cost pentru un drum județean, și tot nu s-a prezentat niciun constructor.
Toamna trecută, axa rutieră strategică Botoșani – Iași a fost scoasă la licitație pentru a treia oară, iar noul preț oferit constructorilor, de peste 292 de milioane de euro fără TVA, adică 61,5 de milioane euro, aproximativ 610.000 euro pe kilometru, nu a fost atractiv.