Multe cadre didactice au început noul semestru şcolar cu emoţii în privinţa viabilităţii posturilor. Pornind de la faptul că proiectul planului de şcolarizare pe anul 2020 – 2021, care urmează a fi aprobat de conducerea Ministerului Educaţiei, prevede o scădere cu 76 a numărului de grupe/clase, liderii sindicatelor din învăţământ se aşteaptă la restrângeri de activitate.
Liviu Axinte, liderul Ligii Sindicatelor din Învăţământ, a declarat că la finele acestei luni vor fi definitivate unele etape din calendarul de mobilitate a personalului didactic şi se va şti cum stau lucrurile. „În aceste zile, în unităţile de învăţământ se definitivează proiectele de încadrare cu personal, respectiv constituirea catedrelor pentru personalul didactic, încadrarea titularilor pe catedre, întregirea normei didactice, sau menţinerea personalului didactic peste vârsta de pensionare. Aceste prime etape se vor definitiva pe 31 ianuarie, când se va afişa lista cu posturile vacante la nivelul judeţului”, a declarat liderul LSI.
Referindu-se la proiectul planului de şcolarizare, Liviu Axinte a apreciat că acesta va însemna şi zeci de norme în minus pe anul şcolar viitor. Această scădere a numărului de norme este de aşteptat în anul şcolar viitor, dar şi în cei care vor urma. „Când va ajunge actuala clasa a VII-a liceu, problemele vor fi mai mari pentru că acolo este un decalaj de o mie şi ceva de copii adică. Între numărul copiilor de clasa a VIII-a şi numărul copiilor de clasa a VII-a din acest an e o diferenţă foarte mare. Elevii de clasa a VII-a sunt cei pe care părinţii au optat să-i înscrie în clasa I, în anul când au putut să opteze fie pentru clasa I, fie pentru clasa pregătitoare. Acolo este o diferenţă foarte mare şi când se va prelua acest şoc în învăţămâtnul liceal, va fi o problemă mare”, a explicat Liviu Axinte, adăugând că nu este asigurată o constantă a numărului de copii, decalajul urmând să ţină cel puţin cinci ani, adică până va termina liceul actuala clasă a VII-a şi actuala clasă a VI-a.
Liderul sindical speră ca o parte din restrângerile de activitate să fie rezolvate prin menţinerea în activitate a unui număr mai mic de cadre didactice pensionabile.
„Din modul în care interpretăm noi metodologia, practic, la nivelul inspectoratului şcolar nu pot fi validate aceste menţineri în activitate, atât timp cât nu se rezolvă restrângerile de activitate. Deşi în metodologie e formulat un pic ambiguu, asta este interpretarea noastră – nu putem menţine în activitate cadre didactice care au îndeplinit condiţiile de pensionare şi în acelaşi timp să rămână fără posturi profesori titulari. E o contradicţie. Sperăm să nu ajungem în situaţia asta”, a concluzionat Liviu Axinte.