spot_img
vineri, noiembrie 22, 2024
HomeLocal BTDrepturile omului, tema unei activităţi de la Şcoala Săveni

Drepturile omului, tema unei activităţi de la Şcoala Săveni

La Școala Gimnazială 1 Săveni s-a desfășurat pe 10 Decembrie, cu prilejul Zilei Internaționale a Drepturilor Omului activitatea intitulată sugestiv „Drepturile omului și ale copilului în societatea de azi”. Activitatea a reunit 54 de copii din grupul țintă, dintre care 15 de etnie romă, de la mai multe clase: I B, a II-a A, a IV-a B, a V-a A și a VI-a B. Premisa care a stat la baza activității a fost aceea conform căreia una dintre cele mai importante probleme ale lumii de azi o reprezintă cea a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Activitatea a fost deschisă de către profesorul Cristina Crîșmariu, în calitate de mediator școlar la această instituție. „Conceptele cheie care au definit direcția activității au fost: om, copil, drepturi, responsabilități, principii și valori, societatea democratică, egalitatea șanselor, demnitatea ființei umane, identitate personală și identitate națională, responsabilitate individuală și colectivă. Documentele care au servit drept sursă de informație au fost extrase din Declarația Universală a Drepturilor Omului (1948), Convenția cu privire la Drepturile Copilului (1989), precum și manualul de Educație socială de clasa a V-a, Cultură civică de clasa a VII-a și a VIII-a”, a declarat Cristina Crîşmariu.

Cristina Crîşmariu le-a spus copiilor că, în calitatea sa de ființă socială, omul are drepturi, dar și responsabilități şi că oamenii au de respectat legi care reglementează relațiile dintre ei și bunul mers al societății. Mai mult, cadrul didactic a arătat că demnitatea este cea mai importantă valoare morală care a fost promovată de toate societățile, de la cele antice până la cele contemporane, demnitatea umană existând doar atunci când sunt asigurate două condiții de bază: libertatea și egalitatea.

În cadrul activităţii, au fost trecute în revistă prevederile principale ale Convenției cu privire la Drepturile Copilului căreia i s-au adus schimbări importante în 1990, de exemplu, schimbări referitoare la copiii cu nevoi speciale, la exploatarea muncii copilului, la protecția socială, la prevenirea răpirii, vânzării și traficului de copii, la exploatarea sexuală, copiii afectați de HIV/SIDA.

Convenția exprimă întregul spectru al drepturilor omului: civile, politice, economice, sociale și culturale.

Pe parcursul activității elevii au fost antrenați în mai multe tipuri de exerciții. Copiii au completat un scurt chestionar unde principalele aspecte vizate au fost: ce știu despre drepturile copilului, să exemplifice câteva, care ar fi rolul lor, dacă drepturile omului și ale copilului sunt respectate la noi în țară și în școala unde ei învață, dacă cunosc situații în care le-au fost încălcate drepturile, dacă ar dori să cunoască mai multe despre această problemă. De asemenea, copiii au urmărit filmul „Avem drepturi la orice vârstă”, urmând dezbateri pe marginea acestora.

„Un alt moment a constat în realizarea unei piramide a drepturilor având ca sursă de inspirație cunoscuta piramidă a trebuințelor a lui A. Moslow. Astfel, la baza piramidei copiii au considerat că trebuie plasate dreptul la viață, la libertate și demnitate, ajungând să se așeze în vârful piramidei dreptul la realizarea personală, la cultură și la creație, ocazie cu care au constatat că majoritatea drepturilor sunt aceleași atât pentru copil, cât și pentru adult”, a mai spus Cristina Crîşmariu.

Drepturile copiilor aflați în situații de risc, respectiv copii abuzați, copii cu dizabilități, copii care aparțin unor minorități, au oferit posibilitatea elevilor de a participa – participarea activă, liberă și responsabilă a acestora fiind de altfel și obiectivul activității – la analiza unor cazuri și implicit a dezbaterilor pe marginea lor.

„Conceptul de egalitate a șanselor a fost dezbătut tot în acest context deoarece diferențele dintre oameni sunt și diferențe de șansă, de reușită în viață. Chiar dacă oamenii sunt egali în fața legii, șansele lor de a se realiza nu sunt egale: unii se nasc în familii sărace, alții în familii bogate, unii trăiesc în familii unde părinții oferă modele comportamentale pozitive, alții în familii unde părinții oferă modele comportamentale negative, unii sunt sănătoși, alții cu dizabilități etc. Raportat la această idee, copiii au fost provocați să răspundă la câteva întrebări: dacă societatea românească acordă suficient sprijin persoanelor cu nevoi speciale, ce șanse de reușită în viață au copiii străzii? Cine și cum i-ar putea ajuta? De asemenea, elevii au fost informați cu privire la organizațiile și instituțiile implicate în apărarea și promovarea drepturilor copiilor și adulţilor”, a concluzionat cadrul didactic.

La finalul activității, elevii au completat fișa de autoevaluare „Știu – Vreau să știu – Am învățat”.

 

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
ninsoare ușoară
1.7 ° C
1.7 °
1.6 °
95 %
5.7kmh
100 %
vin
1 °
sâm
1 °
Dum
1 °
lun
4 °
mar
4 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.

EDITORIAL

Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...