Centrul Cultural Săveni a găzduit pe 20 noiembrie activitatea intitulată sugestiv „Să păstrăm Casa Noastră – Planeta Pământ” organizată de către psihologul școlar Cristina Crîșmariu, în cadrul Săptămânii Educației Globale, la Școala 1 Săveni. Activitatea a avut un caracter predominant cultural-artistic și a antrenat 31 elevi în calitate de grup țintă și de beneficiari direcți, respectiv 137 elevi în calitate de spectatori și de beneficiari indirecți. Au fost implicați elevi de la clasele Pregătitoare A, a II-a A, a III-a A, a III-a B, a V-a A, a VII-a B, a VIII-a A și a VIII-a B.
De asemenea, au participat, părinți și cadre didactice, printre care Angelica Dana Maticiuc şi Ana Butnaru, directorul, respectiv directorul adjunct al şcolii.
„Activitatea a fost concepută și derulată în concordanță cu tema <Săptămânii Educației Globale> din acest an <Schimbările Climatice> sau <Trezește-te! Acesta este apelul final pentru climă> având ca obiectiv central și totodată ca principiu director sensibilizarea oamenilor asupra problemelor de bază ale cetățeniei globale: conștientizarea propriului rol în calitate de cetățeni ai lumii; atitudini de respect pentru diversitate și abilități de comunicare interculturală; capacitatea de a lua măsuri pentru a face lumea un loc mai echitabil și durabil și nu în ultimul rând responsabilitatea pentru propriile noastre acțiuni”, a declarat Cristina Crîşmariu.
În deschiderea activităţii, elevii au susţinut un amplu recital de poezie, urmat de prezentarea a două proiecte purtând chiar titlul activității „Să salvăm Casa Noastră – Planeta Pământ” prilej cu care doi elevi din clasa a V-a A au semnalat prin intermediul imaginilor câteva dintre problemele generate de schimbările climatice, dar și de nepăsarea oamenilor; o elevă din clasa a V-a A a reamintit prin intermediul cântecului „Ne place școala” cât de frumoasă este viața de elev, dar și cât de grea pentru că implică asumarea de responsabilități.
Programul a continuat cu prezentarea unor scenete, creații ale psihologului școlar Cristina Crîşmariu. Astfel, sceneta „Elevi … și elevi” a adus în prim plan două tipologii diferite de elevi – elevii responsabili, interesați și deschiși mereu spre asimilarea tuturor informațiilor academice vehiculate în mediul școlar, inclusiv a celor de natură ecologică, dar și elevi cu o motivație școlară scăzută, cu interese de cunoaștere pe măsură, preocupați mai mult de „micile plăceri ale vieții” și prea puțin de rezultatele școlare, convinși fiind că oricum își vor face un viitor și fără prea multă carte, deși sunt în clasa a VIII-a cu examenul de Evaluare Națională care bate la ușă.
Sceneta „Prietenia” susținută de către două eleve de la clasa a III-a B, a adus în atenție trei aspecte importante: în primul rând ideea prieteniei ca valoare și ca relație specific umană; de data aceasta însă ea se stabilește între o fetiță de 9 ani care printre colegii de clasă nu a găsit un prieten adevărat astfel încât se împrietenește cu o vulpe care este nevoită să caute altă pădure pentru a se adăposti pentru că cea în care locuia a început să fie distrusă de oameni; în al doilea rând, fenomenul copiilor rămași singuri acasă și ale cărui consecințe negative se răsfrâng mai ales asupra copiilor. În al treilea rând, problema etichetelor sociale. În final cele două se împrietenesc, confirmând posibilitatea unei prietenii adevărate între om și animal.
Nu în ultimul rând, sceneta „Planeta Pământ”, în care au interpretat elevi de la clasa pregătitoare A și un elev de la clasa a III-a A, a adus în atenție importanța preocupării pentru viitorul planetei în care trăim. Astfel, dialogul dintre cele trei personaje – cele două fetițe costumate în doctorițe veterinare pentru o petrecere de Halloween și Planeta Pământ însăși, condensează aspectele principale ale problematicii analizate: viața omului este puternic influențată de plante și animale.
„Natura este bogată în resurse, însă omul nu trebuie să o exploateze în mod excesiv pentru a nu crea dezechilibre și pentru ca natura să se regenereze. Prin lăcomia sa omul distruge natura și consumă mai multe resurse decât îi sunt necesare. Fiecare om are datoria de a cinsti creația lui Dumnezeu și de a contribui la bunăstarea naturii pentru că <Natura este darul lui Dumnezeu, e casa omului>”, este concluzia evenimentului, desprinsă din eseul pregătit pentru această activitate de către o elevă din clasa a VII-a B.