Sectorul de drum rămas neasfaltat din drumul Flămânzi – Prăjeni – Plugari este un adevărat chin pentru șoferii botoșăneni care vor să meargă spre Iași spre drumul mai scurt. Cei trei-patru kilometri sunt plini de gropi și este foarte greu de circulat pe ei, șoferii fiind nevoiți să meargă cu „a-ntâia” pentru a le evita.
Situația este cunoscută și de conducerea Consiliului Județean (CJ), care susține că va cere constructorului care se ocupă de întreținerea de drumurilor din această parte a județului, Transporturi Auto SA (TASA), să intervină abia după ce se termină programul de plombări și covoare asfaltice. Deci, pe acest sector se va circula în aceste condiții cel puțin două-trei săptămâni de acum înainte. „O să băgam un autogreder, după care o să punem piatră și o să-l cilindrăm când prestatorul o să aibă timp, când o să aibă capacitatea necesară pentru că acum lucrează la asfaltări, plombări, cât o să mai țină vremea”, a declarat Costică Macaleți, preşedintele CJ.
În general, șoferi sunt mulțumiți de porțiunea asfaltată, dar nu înțeleg de ce nu s-a putut face așa tot sectorul de drum, de ce au trebuit să mai rămână câțiva kilometri atât de proști. „De când s-a asfaltat nu am mers pe această variantă spre Iași, chiar dacă era mai scurtă. Se poate circula bine o bună bucată de drum, dar pe ultimii kilometri e dezastru. Am experimentat ce înseamnă cratere în asfalt. Dacă nu ești atent, poți ajunge cu mașina până la osie în gropi. Porțiunea de piatră e acceptabilă, dar cea cu asfaltul rupt e de evitat. Măcar niște pietriș să pună în gropile acelea”, a declarat un botoșănean care a plecat ieri la Iași.
Investiții pentru cei trei kilometri
Apropierea alegerilor şi presiunea publică uriaşă pentru asfaltarea acestui drum i-a determinat pe şefii judeţului să caute o soluţie de compromis, iar aceasta constă în scoaterea din proiectul de modernizare pregătit pentru finanţarea printr-un viitor program guvernamental a celor trei kilometri de drum de pământ şi introducerea lor în planul de investiţii finanţat de către CJ. „Nu vor rămâne cei trei kilometri. Pentru ei s-a făcut studiul de fezabilitate, documentaţia este aprobată în CTE (n.r. – Consiliul Tehnico-Economic) de Consiliul Judeţean. Acum se lucrează la proiectul tehnic pentru cei trei kilometri, care nu figurează cu asfalt, ci doar cu piatră, şi nu putem face reparaţii pe el. Se vor scoate la licitaţie şi se vor face investiţii. Sigur nu va rămâne drumul aşa”, declara recent Dorin Birta, vicepreşedintele CJ care răspunde de drumuri. Acesta nu a putut avansa un termen în care se va realiza investiţia, afirmând doar că „este o problemă care trebuie rezolvată cât mai urgent”, însă, cunoscând termenii pe care-i presupune o licitaţie publică este greu de crezut că va putea fi realizată în cursul acestui an.
Dorin Birta susţine că CJ are banii necesari pentru modernizarea acestui sector de drum, iar dacă ţinem cont de standardele de cost în vigoare este vorba de peste un milion de euro.
O istorie tumultoasă a drumului
Drumul judeţean spre Iaşi prin Prăjeni a fost viabilizat în 2013, lucrările presupunând, oficial, turnarea unui strat de asfalt peste piatră spartă. În scurt timp, şoferii au ajuns să facă slalom printre gropi până la bucata ieşeană, făcută cu bani europeni şi la standarde europene. Autorităţile judeţene spuneau că drumul s-a stricat din cauza camioanelor care transportau materiale spre partea ieşeană şi că nu puteau interveni din cauză că era în garanţie. Constructorul a refuzat să facă lucrări, spunând că nu a fost plătit. După aproape un an de discuţii, firma a acceptat să facă reparaţii, constând în plombe care au cedat la prima ninsoare.
În ultimii ani, oficialii CJ au motivat că nu pot face reparaţii pe acest drum pentru că este în litigiu.