Obligativitatea ștampilei de pe documente a fost eliminate oficial prin două acte normative din 2015 și 2016. Ulterior, pe 30 iulie 2017, a intrat în vigoare o nouă ordonanță de urgență care clarifică faptul că firmele și PFA-urile scapă de obligația de a folosi ștampila pentru anumite tipuri de contracte. Potrivit prevederilor acestui act normativ, „persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu au obligația de a aplica ștampila pe declarații, cereri, contracte sau orice alte documente sau înscrisuri depuse la instituțiile sau autoritățile publice ori emise sau încheiate în relația cu instituțiile sau autoritățile publice”.
S-au modificat astfel reglementările mai vechi, în care nu erau clarificate tipurile de documente pentru care nu era necesară ștampila în ce privește achizițiile publice.
Funcționarii continuă să ceară ștampila
După patru ani de la prima reglementare, celebra ştampilă este cerută în continuare atât de instituţii publice, cât şi de cele din mediul privat. Foarte mulți funcţionari publici motivează solicitarea ștampilei prin faptul că nu au găsit o altă metodă de a stabili veridicitatea documentelor ce provin de la societăţi comerciale de la care nu au specimene de semnătură. De asemenea, instituțiile bancare continuă să solicite ștampila, reprezentanții băncii susținând, în general, că nu s-ar putea face dosare de creditare pe baza unor documente fără ștampilă, deoarece există un risc mare ca acestea să nu fie autentice și să se obțină credite cu acte false. Trebuie spus că, în bănci, în general, există specimenele de semnături ale reprezentanților mediului de afaceri.
„Fapta de a solicita persoanelor fizice, persoanelor juridice de drept privat, precum și entităților fără personalitate juridică aplicarea ștampilei pe declarații, cereri, contracte sau orice alte documente sau înscrisuri, săvârșită de către persoana din cadrul unei instituții sau autorități publice, constituie abatere disciplinară și atrage răspunderea disciplinară a acesteia, conform prevederilor legale”, se arată în cadrul legal aflat în vigoare. Cu toate acestea, la Botoșani, nu se cunosc situații în care funcționari – fie publici, fie bancari – să fie sancționați pentru că ar fi cerut ștampile pe documente.
Nicio sesizare depusă la Prefectură
La Instituția prefectului Botoșani nu a ajuns nicio plângere în ceea ce privește solicitarea abuzivă de folosire a ștampilei. „Nu am primit nicio sesizare, dar vom retransmite tuturor instituțiilor publice și autorităților locale din județ că trebuie să respecte legislația în vigoare și să nu mai solicite ștampile pe actele administrative”, a declarat prefectul județului, Dan Șlincu.
Nici instituțiile publice nu mai sunt obligate la ștampilă
Mai trebuie spus că, în urmă cu o lună, deputații au votat, în calitate de cameră decizională, proiectul de lege privind eliminarea ștampilei din administrația publică. Proiectul, inițiat de către senatorul USR Cristian Ghica, prevede că nici instituțiile administrației publice nu vor mai fi obligate să utilizeze ștampila în relația cu cetățenii sau cu alte instituții. Asta înseamnă că documentele vor putea circula mai ușor, în format digital, nu va mai fi necesar exemplarul „original” pe hârtie cu ștampilă și totul va putea fi trimis și primit online, cu semnătură electronică. Vor rămâne în uz doar parafele speciale, cele care sunt stabilite conform unor legi precise, cu instrucțiuni clare de utilizare.