Începutul anului școlar a adus din nou în discuție situația școlilor din județ, Botoșaniul fiind fruntaș la numărul de unități de învățământ cu grupuri sanitare în curte. S-au investit mulți bani, dar cu toate acestea sunt încă multe școli care nu corespund normelor sanitare, motiv pentru care nici nu au fost autorizate din acest punct de vedere.
În ultima conferință de presă a PSD Botoșani, senatorul Doina Federovici a anunțat că guvernul a mai alocat peste un milion de euro pentru ca 14 școli din județ să-și rezolva problema grupurilor sanitare. „În ultimii doi ani, pentru unitățile de învățământ din județul Botoșani, Guvernul României, prin diverse axe de finanțare, reabilitează, modernizează sau amenajează grupurile sanitare într-un număr de 231 de școli. Și vorbim: pin PNDL – 140 de unități de învățământ, prin AFIR – 11, prin Banca Mondială – 13 și prin cele două hotărâri de guvern – 67”, a declarat Doina Federovici.
Situația de schimbă foarte încet
Sumele pe care le-au avut primarii la dispoziție pentru investițiile în unitățile de învățământ sunt de-a dreptul amețitoare și încă nu au schimbat situația din județ. Vorbim de peste 30 milioane de euro, pentru investițiile în 100 de școli din 42 de localități și aproape 14 milioane de euro pentru investițiile în 64 de grădinițe din 43 de localități ale județului. Banii sunt din fonduri atrase de la Banca Mondială, AFIR (fonduri europene) și fonduri guvernamentale. Cu toate acestea, la începutul acestui an școlar 157 de unități de învățământ funcționau cu WC-uri. Dintre acestea, 138 sunt prinse în proiecte de finanţare pentru amenajarea grupurilor sanitare în interiorul clădirilor, dar situația lor este diferită de la caz la caz. Trebuie spus că la sfârșitul anului școlar trecut erau 207 școli în această situație, Botoșaniul fiind pe locul 3 la acest capitol la nivel național.
18 școli făcute cu bani de la Banca Mondială, închise
Investițiile în învățământ sunt un subiect foarte sensibil. Deși este unanim acceptat faptul că cei mici au nevoie de condiții decente pentru a învăța, în momentul demarării unei astfel de investiție se impune o analiză temeinică, dacă aceasta este oportună sau nu, în sensul că ea ar trebui corelată cu cifrele de școlarizare și cu viitorul pe care acea unitate de învățământ îl poate avea. În condițiile unui sat îmbătrânit și cu o scădere dramatică a cifrelor de școlarizare se impune mai degrabă aducerea copiilor în centre de comună unde să beneficieze de toate condițiile decât să se investească sume uriașe într-o școală sau grădiniță, care peste câțiva ani se poate închide sau în care se fac cursuri simultan cu toate grupele de grădiniță și clasele primare.
Cel mai bun exemplu în acest sens este cel al școlilor construite prin Banca Mondială în prima decadă a anilor 2000. Din cele 129 de școli construite prin programul „Chirpici” sau celelalte programe ce au fost la dispoziția primarilor, au fost închise sau sunt nefolosite în prezent 18, adică aproximativ 15%.