Constructorii sunt nemulțumiți de prețul oferit de Consiliul Județean (CJ) pentru axa rutieră strategică și de aceea nu participă la licitații. Și asta în condițiile în care prețul oferit pe kilometru, aproximativ 600.000 de lei, este de departe cel mai mare din toate județele Moldovei. „Nu comparați Botoșani cu Vaslui sau Iași, pentru că nu există loc de comparații. Sunt cu totul și cu totul alte soluții tehnice în proiect și e ca și cum ați compara mere cu pere”, a declarat un constructor care a studiat proiectele tehnice ale axelor strategice. Potrivit acestuia, la Botoșani s-a ales soluția cea mai costisitoare și de aceea și prețul este mai mare. „Nu înțeleg de ce s-a ajuns la această situație, pentru că și Botoșaniul și Iașiul au avut același proiectant. La Iași s-a optat a merge pe existent și a se interveni doar acolo unde este cazul la structura drumului, pe când la Botoșani se dorește înlăturarea actualului existent și realizarea unui nou terasament. Normal că lucrările sunt mult mai scumpe. E ca și cum atunci când ți s-au spart două gresii în baie, în loc să le schimbi doar pe acelea, dai toată gresia jos și îi ceri constructorului să-ți pună travertin. Normal că e mult mai scump, nu mai plătești 19 lei metrul pătrat, ci 100 de lei. Așa e și aici”, a declarat constructorul.
În replică, oficialii CJ susțin că este necesară refacerea întregului terasament pentru o lucrare de calitate, care să țină și la transporturi de 18-19 tone. De asemenea, lucrările de structură ar fi impuse și de traseul drumului. „Pentru un drum sănătos trebuie excavat 50-70 de centimetri, să pui fundație ca lumea ca să reziste. Altminteri… Puteam să ne folosim de existent, dar nu rezista. Nu garantează proiectantul și nici constructorul pentru 10-15 ani de zile, mai ales că, în mare parte drumul e pe coastă s-au în luncă de apă, care presupune aluviuni adunate de-a lungul mileniilor. Trebuie să te duci până la pământ tare, ca să-l poți funda cum trebuie”, a declarat Costică Macaleți, președintele Consiliului Județean (CJ) Botoșani.
O declarație în același sens a avut, la un moment dat, Constantin Conțac, administratorul Transporturi Auto SA, care spunea că drumul strategic nu se poate face nici cu două milioane de euro pe kilometru. „E ca și cum te-ar pune să faci un oraș pe o apă. Cum să-l faci fără mulți bani? Cum să faci un pod care să reziste pe un teren lunecos și mișcător când nu ai bani? Drenurile sunt, dar în ultimii ani nu le-a îngrijit nimeni și s-au umplut cu pământ. Sunt ca niște puțuri colmatate. De la Răuseni mergeți la Hlipiceni și acolo e tragedie. Sunt denivelări de doi metri într-o porțiune de 50 de metri. Acolo trebuie făcută treabă ca lumea, stabilizare prin piloni. Trebuie bani”, susținea omul de afaceri.
Nu avem destul balast
O altă problemă ridicată de constructori se referă la capacitatea balastierelor de pe Valea Siretului de a asigura materialul necesar unei astfel de lucrări. „Pentru realizarea acestui drum sunt necesari un milion de metri cubi de material de balastieră. Capacitatea balastierelor de pe Siret este de 200.000 de metri cubi anual. Și atunci trebuie să aduci balast de pe Valea Moldovei, ceea ce impune alte costuri”, a mai declarat constructorul, subliniind că mai sunt și alte lucrări în județ, pe lângă cele ale statului și cele civile.
Președintele CJ recunoaște că așa cum e proiectul acesta necesită o cantitate uriașă de material de balastieră, dar susține că nu a fi nicio problemă în privința procurării lui: „Într-adevăr trebuie un milion de metri cubi de agregate, dar balastierele de pe Siret, indiscutabil, au atâta balast. Nu acesta este un motiv. Din câte mă pricep eu, balastierele din Botoșani rezistă la această lucrare. Au rezistat și de-a lungul timpului. Nu le trebuie sort. Trebuie straturi de balast pe care-l încarcă și-l cară”.
Iașiul a știut să-i atragă pe constructori
Constructorii susțin că oferta de la Iași a fost mult mai atractivă din toate punctele de vedere: soluție tehnică raportată la costuri, lotizare și facilități financiare. „Au știut să atragă constructorul. Avansul asta poate însemna mult, în condițiile în care decontările se fac așa cum se fac. Și când îți faci o casă tot îți cumperi ceva dinainte sau dai constructorului un avans”, a mai spus constructorul, care a atenționat asupra riscului ca, în momentul în care va fi noua deschidere a licitației, să nu se prezinte nimeni, pentru că majoritatea firmelor și-au cam făcut portofoliile de lucrări.
CJ pregătește o a treia licitație
CJ Botoșani va scoate din nou la licitație axa strategică rutieră la începutul lunii octombrie, după ce o nouă actualizare a prețului va fi supusă votului CJ în ședința de la sfârşitul acestei luni. Oficialii au decis să le ofere constructorilor posibilitatea de a accesa un avans de până la 30% din valoarea contractului și au solicitat proiectantului o majorare a prețului materialelor conform indicilor furnizați de Statistică. Și de această dată axa rutieră va fi scoasă în bloc. „Este o lucrare mare, frumoasă și cu suficienți bani”, a concluzionat Costică Macaleți.
Drumul strategic trebuie terminat până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanțarea europeană de 75 de milioane de euro.