Consiliul Județean (CJ) Botoșani va încerca să scoată la licitație Axa strategică și pentru a treia oară în încercarea de a evita pierderea fondurilor europene pentru acest drum. Anunțul a fost făcut ieri de către Dorin Birta, vicepreședintele CJ care răspunde de drumuri și care a preluat atribuțiile lui Costică Macaleți pe perioada cât acesta este în concediu medical.
Deși a afirmat că nu știe motivul pentru care niciun constructor nu a depus ofertă la cele două licitații, Dorin Birta a opinat că firmele ar prefera lucrări mai mici, prin PNDL, care au cerințe mai puține și nu așa exigente ca o lucrare foarte mare prin fonduri europene, deși acesta are finanțarea asigurată. „Majoritatea lucrărilor care se execută prin PNDL sunt executate cu prioritate și câștigate de aceiași constructori pe care îi avem la dispoziție. Nu pot să neg și schimbările legislative (n.r. – Ordonanța 114), dar ținând cont de valoarea nouă a proiectului, de 272 milioane lei, nu este o sumă de ici de colo… Avem cel mai mare preț pe kilometru de drum județean, mai ales că acest drum, în proporție de 80%, se execută pe structură existentă”, a adăugat Birta.
Înainte de a lansa noua licitație, vicepreședintele CJ a anunțat că specialiștii instituției vor uza și de procedura interogării pe site-ul de achiziții publice a constructorilor pentru a afla de ce nu s-au arătat interesați de proiect. Dacă va fi găsit aici răspunsul, CJ va modifica, în măsura în care se poate, caietul de sarcini, astfel încât licitația să fie de această dată încununată de succes. „Voi uza, dacă este legal, de această posibilitate. În SICAP (n.r. – site-ul de achiziții publice), nu putem de ce nu au venit firmele și nu am avut decât o singură solicitare de clarificări a fost, dar nesemnificativă pe o procedură pe care am și acceptat-o”, a mai spus vicepreședintele CJ. Potrivit acestuia, proiectul va fi scos la licitație în cel mai scurt timp: „Pașii legali. O să cerem de la ANAP (n.r. – Agenția Națională pentru Achiziții Publice) avizarea din nou, publicarea în Jurnalul Uniunii Europene, după care apare și anunțul”.
Optimismul oficialului CJ nu prea are acoperire, pentru că toate procedurile ar trebui să se desfășoare într-un timp record, în condițiile în care proiectul ar trebui terminat până în 2023, iar până acum lucrurile s-au mișcat destul de greu.
Licitație de 60 de milioane de euro eșuată
La începutul săptămânii, și cea de a doua licitație pentru Axa strategică Botoșani – Iași a eșuat. Evaluată la un preț de 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 60 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu față de standardele de cost pentru un drum județean, investiția nu a trezit interesul niciunui constructor. Aceasta nu a fost prima licitaţie eșuată pentru acest drum. El a mai fost scos pe SEAP şi la sfârşitul lunii ianuarie, iar pe 11 martie, când trebuiau să deschidă ofertele, membrii comisiei de licitaţie din CJ au constatat că nimeni nu s-a interesat de lucrare. Atunci, valoarea estimată a contractului a fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro. Ulterior valoarea a fost actualizată cu încă cinci milioane de euro.
Prin acest proiect se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani – DJ 282 H (limită judeţ Iaşi – Rediu – Răuseni – Călăraşi), DJ 282 (Răuseni – Todireni – Albeşti – Truşeşti – Dângeni – Hăneşti), DJ 297 (DN 29D – Blândeşti – Suliţa – Lunca – Todireni) şi DJ 294 (Dângeni – Mihălăşeni) – precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi – DJ 282 H (Şipote – limită judeţ Botoşani). Investiția avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi și amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.
Scurt istoric al proiectului Axei strategice
25 mai 2016: se scoate la licitație elaborare documentații tehnico-economice și consultanță la elaborarea cererii de finanțare pentru proiectul cu finanțare europeană
26 mai 2016: intră în vigoare noua lege a achizițiilor publice, prin urmare este necesară revizuirea documentației depuse
28 august 2016: documentația este acceptată și publicată în SEAP după revizuirea acesteia
28 martie 2017: se încheie contractul de servicii pentru studiul de fezabilitate cu SC NV Construct SRL Cluj-Napoca
1 aprilie – 11 iulie 2017: se scrie și se depune cererea de finanțare. Se clarifică limitele cadastrale și se obțin avizele solicitate prin Certificatele de Urbanism.
12 iulie 2017: depunerea și transmiterea Cererii de finanțare
24 noiembrie 2017: se semnează Contractul de finanțare
16 mai – 31 august 2018: se obțin avize și autorizații de la CNAIR – DRDP Iași, CFR și Telekom.
9 august 2018: se recepționează cu o întârziere de 95 zile proiectul tehnic
23 octombrie 2018: proiectul tehnic a fost avizat de ADR Nord-Est Piatra Neamț
2 februarie 2019: este lansată prima licitație cu valoare lucrărilor estimată la 254 milioane lei
27 martie 2019: prima licitație a fost anulată din cauza lipsei ofertelor
27 iunie 2019: se inițiază a doua licitație după actualizarea valorii ca urmare a Ordonanței 114; anunțul, cu noua valoare, 272 de milioane de euro, devine vizibil abia pe 19 iulie
9 septembrie 2019: eșuează și a doua licitație din cauza lipsei ofertelor