21 de directori de școli au fost numiți, în această săptămână, în mai multe unități de învățământ, pentru anul școlar 2019-2020, potrivit unei decizii a Consiliul de Administrație (CA) al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Botoșani. De asemenea, a numit și 10 directori adjuncți, începând cu noul an școlar. Unii dintre aceștia au luat concursuri, dar unii au fost numiți prin detașare în interesul învățământului.
Numirile vin în contextul unui scandal izbucnit la nivel național prin care Ministerul Educației Naționale (MEN) este acuzat că a dat undă verde politizării conducerii școlilor. Astfel, potrivit unui articol scris pe portalul Educație Privată, secretarul de stat în MEN Ionel Lixandru, candidat la funcția de ministru, a trimis către toate IȘJ-urile din țară o notă potrivit căreia directorii și directorii adjuncți din toate unitățile școlare care au fost numiți prin detașare ar putea fi schimbați, dacă cei din conducerea inspectoratelor consideră că respectivii au avut deficiențe de management. „Recomandăm asigurarea continuității conducerii unității de învățământ în cazul directorilor/directorilor adjuncți care au fost numiți prin detașare în interesul învățământului în anul școlar 2018-2019 ca urmare a selecției efectuate în baza procedurilor ISJ/ISMB, pentru care nu au fost identificate disfuncții ale activității manageriale”, se arată în documentul semnat de Ionel Lixandru. Cum sintagma „disfuncții ale activității manageriale” nu este definită concret, ordinul a lăsat portița la abuzuri și al politizarea conducerilor școlilor.
Tot potrivit Educație Privată, care citează surse din MEN, fostul ministru, Ecaterina Andronescu, deși liderii PSD i-au cerut în repetate rânduri să semneze nota pe care și-a asumat-o Ionel Lixandru, a refuzat. Data emiterii documentului este 11 iulie 2019, iar Andronescu era încă ministru.
Pe de altă parte, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar, Iulian Cristache, a acuzat faptul că organizația sa a fost eliminată din procesul de observare a modului în care sunt numiți directorii de școli, prin modificare „la secret” a metodologiei, acuzând că se pregătește o politizare a învățământului.