Luni a avut loc deschiderea de oferte pentru reabilitarea Drumului Naţional 29D, Botoşani – Ştefăneşti, care deserveşte de fapt una dintre porţile Uniunii Europene cu Republica Moldova. Termenul de evaluare al ofertei este 29 octombrie, iar lucrările trebuie terminate în 30 luni, din care şase luni perioada de proiectare şi 24 luni perioada de execuţie lucrări. Adică, în cel mai optimist caz, drumul va fi finalizat la jumătatea anului 2022 şi asta dacă procedurile de licitaţie merg şnur.
Până atunci însă, drumul este un real pericol pentru şoferi din cauza alunecărilor de teren. Şoseaua o ia la vale cu tot cu parapeţi şi semne de circulaţie, iar responsabilii cu drumurile naţionale încearcă de două decenii să o repare fără succes în special pe porţiunile de la intrare în Stăuceni, Stăuceni – Victoria şi Dealul Mare – Drislea. Din cei 46 de kilometri, pe aproximativ 10 se propagă alunecări de teren, pentru care nu s-au găsit soluţii încă. „Am mers pe multe drumuri proaste, dar parcă mai prost ca acesta nu am găsit nicăieri în ţară. Pardon, tot la noi e, drumul de la Suliţa – Răuseni, de la mine din comună, dar ală măcar e drum judeţean şi nu are importanţa acestuia”, a declarat un şofer din Răuseni, care circulă zilnic pe acest traseu.
Cozmin Epuraș vrea o soluție optimă, nu una ieftină
Viceprimarul comunei Stăuceni, care a preluat atribuţiile de primar de la Relu Valentin Burlacu, Cozmin Epuraş, speră ca drumul să mai reziste până la terminarea evaluării ofertei. Epuraş se teme să nu se repete situaţia de acum mai bine de zece ani, când drumul reabilitat s-a surpat cu câteva zile înainte de recepţie, în iunie 2007, dorindu-şi ca drumarii care vor lucra la proiectare să aleagă soluţia optimă şi nu pe cea mai ieftină, ghidându-se după dictonul: „Sunt prea sărac să-mi permit lucruri ieftine”. „Sper ca proiectantul să găsească soluţia viabilă şi nu pe cea mai ieftină. Acum 15-16 ani, Drumurile Naţionale au făcut această greşeală şi anume că s-a optat pentru soluţia cea mai ieftină şi înainte de recepţie totul s-a surpat. Mai în glumă, mai în serios, atunci calculam câţi metri de panglică îmi trebuiau pentru inaugurare şi aveam emoţii că nu o să-mi ajungă, dar, a doua zi, nu a mai fost cazul”, a mai spus Epuraş
În anii 2000, IPTANA, o societate de proiectare bucureşteană, a venit cu soluţia de a construi un viaduct în zona afectată de alunecare, dar ideea nu a fost acceptată de cei de la Drumuri Naţionale pe motiv că este prea scumpă. Atunci s-a optat pentru nişte piloni şi drenuri de suprafaţă, total ineficienţi, care au făcut ca în preajma recepţiei, drumul să se prăbuşească.
„E un drum de importanţă naţională, care face legătura cu Republica Moldova. Mi-e milă mie când văd cu ce autocare trec pe aici moldovenii. Se încearcă a întreţine lucrare, dar s-a tot frezat până s-a luat şi stratul de piatră. Sperăm ca licitaţia să nu se împotmolească aşa cum s-a întâmplat pe Botoşani – Târgu Frumos şi măcar la anul să înceapă lucrările”, a conchis Epuraş.
O singură ofertă
Pentru modernizarea celor aproximativ 44 de kilometri ai DN 29D Botoşani – Ştefăneşti, suma pusă la bătaie de guvernanţi este una generoasă, de aproximativ 208,5 milioane lei (44,03 milioane euro), fără TVA, adică un milion de euro pe kilometru. Cu toate acestea a fost depusă doar o singură ofertă. Este vorba de asocierea dintre Autotehnorom (Suceava) – OPR Asfalt (Timişoara) – Obras Publicas Y Regadios Sa (Toledo – Spania) – Evalcons Tech (Bacău). În mare, este una dintre asocierile care au depus ofertăm şi pentru Botoşani – Târgu Frumos, singura diferenţă fiind absenţa firmei EKY Route (Târgu Frumos – Iaşi).
Drumul naţional DN 29D începe în municipiul Botoşani, la intersecţia cu DN 29, iar punctul final este în localităţi Ştefăneşti, km 48, la intersecţia cu DN 24C şi traversează următoarele localităţi: Stăuceni, Victoria, Drislea, Truşeşti, Guranda şi Cucuteni.