Prezent vineri la Iaşi, la semnarea primului contract pe mobilitate urbană, Vasile Asandei, director general al ADR Nord-Est, a dat o veste aşteptată cu interes de edilii botoşăneni şi de cei din regiune. “Gândurile noastre și tot sprijinul merg însă către toate municipiile reședință de județ, care urmează să semneze contracte similare în viitorul apropiat. Doar împreună putem aspira la o dezvoltare urbană coerentă în Regiunea noastră” a declarat Vasile Asandei.
Municipalitatea ieşeană va primi 21,8 milioane euro, pentru proiectul “Reabilitarea infrastructurii de tramvai în municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe Bulevardul Tudor Vladimirescu”.
Potrivit reprezentanţilor ADR Nord-Est, în România, conceptul de dezvoltare urbană durabilă este pus în practică în cel mai pragmatic mod prin Axa Prioritară 4 din Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020. Această axă prioritară combină priorități de investiții subscrise următoarelor obiective tematice: economii cu emisii reduse de CO2; protecția mediului și promovarea utilizării eficiente a resurselor; promovarea incluziunii sociale și combaterea sărăciei; investiții în educație și competențe.
La nivelul Regiunii Nord-Est, cele șase municipii reședință de județ (Bacău, Botoșani, Iași, Piatra Neamț, Suceava și Vaslui) au depus 69 de proiecte aferente Axei 4 POR 2014-2020, în valoare de 313,5 milioane de euro, reprezentând 140% din alocarea financiară.
Două proiecte botoşănene pentru reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul
Municipalitatea botoşăneană a depus două cereri de finanţare în cadrul Programului Operaţional 2014 – 2020. Acestea sunt „Transport urban durabil în municipiul Botoşani prin reabilitarea, modernizarea şi extinderea transportului public local cu tramvaiul – reabilitare cale de rulare traseu 101”, în valoare de 20.000.000 euro. Al doilea vizează reabilitare cale de rulare traseu 102, valoarea fiind 19.945.827 euro.
Finanţarea va asigura reabilitarea infrastructurii: cale de rulare – demontare/montare şi transport; echiparea cu instalaţii de manevrare automată a schimbătoarelor de cale; echiparea tuturor macazurilor cu instalaţii de încălzire; schimbătoarele vor fi prevăzute cu separatoare de nămol şi ulei; deviere utilităţi şi cămine; eclise electrice la calea de rulare, refacerea străzilor pe zonele unde au fost afectate de construcţia liniei de tramvai; demontare/montare şi transport stâlpi reţele de contact; înlocuirea totală a reţelei aeriene de contact instalaţii/cabluri aeriene demontare/ montare.
Pentru o mai bună fluidizare a traficului, inclusiv reducerea timpilor de aşteptare la semafor a celorlalţi participanţi la trafic şi implicit reducerea noxelor, se va introduce sistemul de semnalizare şi semaforizare „unda verde” pentru semafoare. Proiectul presupune şi o instalaţie de comandă şi control centralizat pentru managementul traficului (soft şi fibră optică de legătură). Va fi implementat şi un sistem GPS pentru urmărire circulaţie tramvaie prin dispecerat şi sisteme de informare a călătorilor în staţii şi tramvaie. Tot în baza finanţării europene, va fi implementat şi sistemul de taxare automată şi validare a biletelor de călători în tramvai. Se vor instala şase automate de bilete cu plată: monede, bancnote, carde bancar şi SMS.
Tramvaie noi pentru botoşăneni
Municipalitatea a intrat în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru achiziţionarea cu finanţare europeană a unui număr de nouă tramvaie noi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de transport cu tramvaiul. Valoarea investiţiei este de 18.850.560 de euro.