Ordonanţa 114, cunoscută sub denumirea de „taxa pe lăcomie” aruncă în aer preţurile la investiţiile în infrastructura judeţului.
În ultima şedinţă a Consiliului Judeţean (CJ) au fost introduse suplimentar pe ordinea de zi şapte proiecte de hotărâre, care vizau „aprobarea actualizării devizului general conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 114” la şapte investiţii făcute prin PNDL, dar care sunt parţial finanţate şi din bugetul local. Astfel, au fost aprobate majorări de preţuri de peste patru milioane de lei (n.r. – un milioane de euro), majoritatea sumei urmând a fi suportată de bugetul naţional, dar şi bugetul local va fi afectat, urmând a se plăti în plus la aceste lucrări aproximativ 300.000 de lei (n.r. – aproximativ 65.000 de euro). „Nu e o problemă, pentru că banii se vor plăti din economiile făcute la licitaţii. E bine că s-au actualizat preţurile, iar constructorii pot continua lucrările”, a declarat vicepreşedintele CJ, Dorin Birta, cel care răspunde de drumurile judeţene.
Sectoarele de drum ale căror preţuri au fost actualizate sunt: Vorona – Oneaga – Pădureni, Ionăşeni – Măşcăteni, Coţuşca – Ghireni, Corlăteni – Dimăcheni, Manoleasa – Zahoreni – Borolea, Ibăneşti – Cristineşti şi podul peste Jijia din Broscăuţi.
Nu este primul caz în judeţ. De exemplu, preţul pentru reabilitarea a trei sectoare de pe DJ 296, Botoşani – Roma – Nicşeni – Dorobanţi, afectate de alunecări de teren, şi care au fost preluate pentru lucrări de Compania Naţională de Investiţii (CNI), a fost reactualizat luna trecută cu aproximativ şapte milioane de lei, respectiv 1,5 milioane de euro. De asemenea, CJ a fost nevoit să actualizeze cu 30% preţurile la două sectoare de drum afectate de alunecări de teren ce urmau a fi reabilitate tot de către CNI şi a căror licitaţie nu a trezit niciun interes. Tot din cauza creşterii salariului minim în construcţii şi a preţului bitumului, niciun ofertant nu a venit nici la licitaţia pentru drumul strategic, iar CJ a fost nevoit să majoreze valoarea estimată a investiţiei cu 20%, adică un plus de 11 milioane de euro.
Şi tot din aceste cauze, de la începutul lunii februarie, au fost anulate 38 de licitaţii la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi 43 la CNI. La CNAIR, alte 11 licitaţii, care trebuiau să aibă deschiderea între 29 mai şi 3 iunie, printre care şi Drumul Naţional Botoşani – Târgu Frumos, au fost suspendate, în vederea prelungirii termenelor de depunere a ofertelor.
Cu toate acestea, fostul lider a PSD, Liviu Dragnea, declara la Botoşani, în urmă cu o lună şi jumătate, că „Ordonanţa 114 nu putea să împiedice sau să încurce vreo procedură, ci dimpotrivă”, negând astfel realitatea.