În doar o săptămână preţurile la combustibili la pompă au crescut şi la staţiile din Botoşani cu 10 bani și se apropie vertiginos de șase lei litru și la benzina și motorina regular.
Principala cauză o reprezintă creşterea preţului petrolului pe piaţa internaţională. Preţul petrolului Brent, cu livrare în iunie, care aproape a atins pragul psihologic de 70 de dolari pe baril, cel mai ridicat nivel după luna noiembrie. În perioada ianuarie-martie, cotaţia petrolului Brent a avansat cu 27%. La rândul său, cotaţia petrolului WTI (n.r. – cotaţia West Texas Intermediate), de referinţă la bursa din New York, se apropie de 62 de dolari pe baril. Petrolul WTI a consemnat o creştere a preţului de 32% în primul trimestru.
Aceste majorări de cotaţii nu ar fi trebuit să se resimtă totuşi aşa de tare pe piaţa românească, deoarece România are propriile resurse de petrol, numai că acestea au fost vândute OMV Petrom, care a ajuns să facă legea pe piaţa carburanţilor. Concluzia se desprinde şi din ultimul raport al Consiliului Concurenţei, dat publicităţii săptămâna trecută. „Nu este o investigaţie în care să aplicăm sancţiuni, ci prin care vrem să înţelegem funcţionarea pieţei şi totul se învârte în jurul faptului că avem o structură care nu e predispusă la concurenţă. Avem câţiva actori mari, dar unul dintre ei are jumătate din piaţă, deci nu este o structură de piaţă echilibrată în care sunt mai mulţi jucători cu ponderi relativ egale care se concurează, ci un jucător foarte mare, care stabileşte preţurile, şi unii mai mici care îl urmează şi atunci toată ideea este cum putem face să îmbunătăţim această structură a pieţei. Minuni n-o să fie, n-o să putem desface ceea ce s-a făcut la momentul privatizării”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Întrebat dacă există măsuri care să poată fi luate pentru scăderea preţurilor, el a arătat că sunt măsuri care pot creşte, treptat, concurenţa, „dar nu este nimic ce se va întâmpla de azi pe mâine”.
Întrebat dacă românii plătesc mai mult decât ar trebui pentru carburanţi, preşedintele Concurenţei a precizat: „E greu de spus cât ar trebui să plătească românii. Cert este că suntem puţin peste media europeană la preţul fără taxe”.
Potrivit datelor publicaţiei Oil Bulletin a Comisiei Europene, în ultimele luni ale anului trecut, şoferii români plăteau la pompă mai puţin decât media europeană, însă, de la începutul lunii februarie, preţurile în România au depăşit din nou nivelul mediu, iar diferenţa se accentuează din ce în ce mai mult. Cu toate taxele incluse (accizele şi TVA), preţurile din ţara noastră sunt sub media europeană. Astfel, benzina costă în România 1,148 euro pe litru, faţă de media UE de 1,379 euro pe litru, iar motorina are un preţ de 1,212 euro, faţă de nivelul median de 1,350 euro pe litru.
Lider pe piaţa distribuţiei de carburanţi este OMV Petrom, urmat de Rompetrol, Lukoil, MOL, SOCAR şi Gazprom.