Sectorul asigurărilor înregistrează o dinamică pozitivă, anul trecut numărul poliţelor RCA crescând faţă de 2017, iar prima medie anualizată a scăzut cu aproximativ 12% (ajungând la suma de 612 lei). Cu toate acestea, din această primăvară, asigurarea maşinilor ar putea costa mai mult. Noile tarife de referinţă anunţate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) arată creşteri la majoritatea categoriilor de poliţe RCA.
Conform datelor ASF, în cazul autoturismelor cu o capacitate cilindrică de 1.401 -1.600 cmc, deţinute de persoane cu vârsta de 31-40 de ani, tariful de referinţă anunţat de instituţie este de 908 lei, de la 716 lei în octombrie 2018. De asemenea, pentru aceeaşi categorie de autovehicule, dar pentru persoane sub 30 de ani, tariful de referinţă va urca de la 1.049 lei la 1.309 lei. Totodată, în cazul şoferilor cu vârsta de 41-50 ani, tariful de referinţă va creşte la 936 lei, de la 712 lei în octombrie 2018.
Pe de altă parte, tariful scade cu până la 600 de lei pentru proprietarii maşinilor cu motoare puternice, de peste 2.500 de centimetri cubi. Spre exemplu, în cazul maşinilor cu o capacitate cilindrică de peste 2.500 cmc, deţinute şoferi sub 30 de ani, tariful de referinţă va scădea de la 2.476 lei, în octombrie 2018. la 1.871 lei. Toate aceste sume reprezintă un ghid pentru calculul poliţelor RCA şi nu costul final plătit de şoferi.
Consiliul Concurenţei propune RCA pe şofer
Consiliul Concurenţei a propus mai multe măsuri privind poliţa RCA, precum încheierea acestora pe numele şoferului, nu al proprietarului maşinii, cum este în prezent.
„Poliţa RCA trebuie să reflecte riscul de accident, iar riscul de accident este determinat, în mare parte, de conducătorul maşinii. Astfel, dacă mai multe persoane conduc aceeaşi maşină, preţul poliţei va trebui adaptat în consecinţă”, a susţinut preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
Mai multe categorii de persoane vor fi afectate de modificările propuse de Consiliul Concurenţei. În primul rând, şoferii tineri care au înmatriculat maşinile pe numele părinţilor sau a altor rude mai în vârstă pentru a plăti sume mai mici pentru poliţa de asigurare. Apoi, firmele de asigurări vor încasa mult mai mulţi bani, deoarece, statistic, numărul şoferilor este mult mai mare decât al maşinilor. Asigurătorii sunt avantajaţi şi de propunerea ca poliţele să fie încheiate pe minim şase luni. Astfel, şoferii care conduc ocazional vor trebui să-şi facă asigurări RCA pe o perioadă mai mare de o lună, singura excepţie fiind firmele, care vor putea să încheie asigurarea şi pentru o lună.
Două companii controlează jumătate din piaţă
Două companii de asigurare, City Insurance şi Euroins, controlează peste 57,53% din piaţa RCA.
City Insurance are 32,31% din piaţă, Euroins – 25,22%, iar pe locul al treilea se află Asirom cu 14,57%. În mod tradiţional piaţa RCA din România a fost dominată de trei-patru asigurători, care oferă poliţe RCA mai ieftine, în timp ce ponderile celorlalţi jucători au fost mult mai reduse sau chiar nesemnificative.