Cu o întârziere de doi ani, edilii botoşăneni şi-au propus să aplice regulamentul local de publicitate, ce include norme vizând mijloacele şi modul în care pot fi amplasate, menţinute, respectiv dezafectate toate mijloacele de publicitate din municipiu. Deţinătorii acestor panouri au primit de la primărie notificări pentru a le dezafecta, urmând ca primăria să organizeze o nouă licitaţie.
Acest regulament a fost votat în noiembrie 2016 şi, potrivit reglementărilor, panourile de mari dimensiuni pentru publicitate urmau să fie ridicate din unele zone până pe 23 aprilie 2017, lucru care nu s-a întâmplat.
Marian Murariu, viceprimar al municipuiului, a explicat că anul trecut a fost votată forma finală a regulamentului. „Acest regulament a mai suferit o modificare în 2017, dar, la scurt timp după ce a fost votat în Consiliul Local, s-a schimbat legea publicităţii la nivel naţional şi ne-am trezit în ipostaza în care a trebuit să reluăm modificarea regulamentului de publicitate şi să-l adaptăm la noua lege apărută în 2018. S-a votat acest regulament în 2018, în momentul în care ne-am dorit să-l aplicăm, arhitectul şef ne-a spus că este necesară o procedură privind aplicarea regulamentului de publicitate. A fost elaborată această procedură şi s-a trecut la treabă propriu zis”, a explicat edilul.
Operatorii de publicitate au primit notificări de la primărie
La această dată există în municipiu aproximativ 200 de amplasamente unde operatorii de publicitate expun panouri mari. „Aceşti operatori au fost notificaţi să-şi dezafecteze toate panourile pentru că, prin noul regulament de publicitate, aproape se înjumătăţesc locurile unde va fi expusă publicitatea. Prin noul regulament au apărut câteva zone cu publicitate restricţionată, Centrul Istoric, pe Calea Naţională de la Magazinul Big la Uvertura Mall, Strada Marchian, Strada Cuza Vodă – de la Casa Sindicatelor până la Primăria Botoşani, Pietonalul Unirii, Bulevardul Eminescu – de la Casa Ventura până la intersecţia cu Octav Onicescu. Alte zone unde nu vor mai fi panouri vor fi intersecţiile deoarece s-a constatat că în acele zone panourile publicitare afectau buna desfăşurare a traficului, restricţionau vizibilitatea, în unele cazuri. În alte cazuri, unele panouri electronice derutau şi distrăgeau atenţia şoferilor de la trafic şi în acele zone, inclusiv Poliţia Rutieră a fost de acord că aceste panouri trebuie eliminate, pentru a evita producerea de accidente”, a precizat Marian Murariu.
Din momentul primirii notificărilor, operatorii de publicitate au la dispoziţie 30 de zile pentru a dezafecta aceste panouri. În ipoteza în care operatorii nu se conformează, atunci panourile vor fi puse la pământ pe cale administrativă, de către primărie, iar costurile vor fi suportate de proprietarii panourilor. Un operator de publicitate care are sediul în zona Olteniei a transmis că acceptă ca operaţiunea să fie făcută de primărie, urmând să achite costurile acesteia.
Primăria va organiza o nouă licitaţie
După ce aceste panouri vor fi dezafectate, noile amplasamente vor fi scoase la licitaţie, iar câştigătorii vor putea reinstala alte panouri. Prin noul regulament s-au modificat şi dimensiunile panourilor publicitare, fiind stabilite standarde de dimensiune, de culoare şi de poziţie. „Încercăm în anumite zone să fie puse panouri identice, pentru un aspect cât mai elegant. Publicitatea, pe de o parte este necesară, pe de altă parte nu trebuie să afecteze aspectul urbanistic al oraşului nici să încurce vizibilitatea participanţilor la trafic. Este o barieră foarte fină între a nu avea deloc publicitate şi a avea excesiv de multă publicitate. Publicitatea este în regulă, este foarte bine să existe, dar, repet, nu trebuie să afectăm oraşul nici din punct de vedere al esteticii, nici urbanistic, nici din punct de vedere al poluării vizuale, nici al restricţionării şi al sustragerii de la trafic”, a mai arătat viceprimarul.