Narcis Neaga, directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunţat la Botoşani că exclude orice colaborare cu Poliţia Rutieră sau Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru folosirea camerelor de supraveghere de pe drumurile naţionale. „Nu. A fost un seminar organizat de ASF şi acolo s-a pus problema posibilităţii tehnice dacă ei ar putea avea acces la camere să poată identifica dacă o maşină are sau nu RCA. Din punct de vedere tehnic se poate, dar noi nu avem protocol cu ei pentru aşa ceva şi nici nu intenţionăm să facem”, a declarat Narcis Neaga la Botoşani.
Această idee a fost evocată recent de vicepreşedintele ASF, Cristian Roşu, la un eveniment de specialitate. „Este o idee pe care am preluat-o, nu îmi aparţine, nu am drepturi de autor. Am preluat-o şi este o idee interesantă pe care ar trebui să o discutăm cu CNAIR, pentru a încerca să vedem în ce măsură există posibilitatea şi tehnică şi de realizat tehnic, astfel încât, odată cu citirea numerelor maşinilor şi identificarea lipsei rovinietei, să se facă o matchuire cu bazele de date, astfel încât să se identifice şi maşinile neasigurate prin asigurarea obligatorie RCA”, a spus Cristian Roşu.
Este discutabil modul şi limita în care reprezentanţii asigurătorilor ar putea avea acces la bazele cu date personale ale românilor pe care le are Poliţia, mai ales în lumina noilor reglementări europene, mult mai stricte, care guvernează acest domeniu.
Totuşi, vicepreşedintele ASF susţine că există o nouă bază de date cu poliţele RCA, numită AIDA, gestionată de Biroul Asiguratorilor auto (BAAR), şi că ar exista în prezent o convenţie de colaborare între Poliţie, STS şi BAAR. „Lucrurile sunt în faza finală de testare. Din punct de vedere logistic şi organizatoric aceste lucruri sunt ştiute. Important este doar sa reuşim împreună să punem subiectul în aplicare în mod coerent şi viabil”, a mai spus Roşu.
O altă neclaritate este legată de cel care va întocmi procesul verbal de contravenţie, cine va da amenda, pentru că asigurătorii nu au acest drept legal.
Şi Poliţia Rutieră intenţiona să folosească pe post de radar camerele fixe CNAIR. Înnregistrarea vitezei de circulaţie cu o cameră foto care doar face fotografii ale numărului de înmatriculare este tehnic imposibilă, din punct de vedere al echipamentului propriu-zis şi a softului. Un astfel de echipament ar fi şi imposibil de omologat.
În urmă cu câţiva ani au existat însă astfel de cereri din partea Poliţiei care au fost respinse de către CNAIR.
La noi în judeţ, singura cameră fixă a CNAIR este amplasat înainte de intrarea în satul Baisa pe drumul spre Suceava.