Anularea licitaţiei pentru modernizarea drumului DN 28B (E 58) Botoşani – Târgu Frumos şi reluarea procedurilor de achiziţie de la zero i-a determinat pe botoşănenii nemulţumiţi să protesteze. Astfel, pe pagina de Facebook „Botoşani – ne-am săturat să fim conduşi de hoţi” s-a anunţat pentru mâine, la ora 14:00, o acţiune inedită de protest pentru judeţul nostru. „Sâmbătă, 9 februarie, ora 14:00, cât mai multe maşini la ieşirea din Botoşani pe Şoseaua Iaşului! Timp de o oră plimbare pe banda 1, între sensurile giratorii Lukoil + Lebăda (circulând bineînţeles regulamentar)”, spune anunţul de pe Facebook.
Proceduri reluate de la zero
La începutul săptămânii, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), pentru validare, documentația destinată modernizării DN 28 B, Târgu Frumos – Botoșani (km 0+000 – km 76+758). După validarea documentației, CNAIR va posta în SICAP contractul destinat acestui obiectiv. Valoarea proiectului este estimată la 268.610.000 lei fără TVA, sumă alocată din bugetul de stat.
Pe 22 ianuarie 2019, CNAIR a fost nevoită să anuleze procedura de achiziție publică pentru modernizarea acestui sector de drum din cauza lacunelor din documentele prezentate de ofertanți, toate ofertele fiind declarate neconforme. „CNAIR a înţeles importanţa acestui proiect pentru zona Moldovei şi a urgentat procedurile interne pentru reluarea licitaţiei. Compania se va organiza astfel încât după depunerea ofertelor, evaluarea acestora să fie realizată în cel mai scurt timp posibil, pentru ca lucrările să înceapă cât mai repede. Guvernul României a asigurat finanţarea proiectului prin alocarea fondurilor necesare care urmează să fie prevăzute în bugetul Companiei”, a precizat Narcis Neaga, directorul general al CNAIR.
Prima licitaţie a fost lansată în luna mai a anului 2018. Reluarea ei înseamnă amânarea cu cel puţin un an a lucrărilor modernizare. În aceste condiţii, este puţin probabil, chiar şi în cel mai optimist scenariu, ca lucrările să înceapă în cursul acestui an, iar dacă ţinem cont şi de faptul că vor dura, potrivit caietului de sarcini, minim 24 de luni, este foarte puţin probabil ca pe drumul Botoşani – Târgu Frumos să se poată circula în condiţii decente mai devreme de 2022.
Artera nu va avea regim de drum expres
Pe de altă parte, drumul spre Iaşi nu figurează în planurile făcute publice de CNAIR la începutul anului privind drumurile expres şi autostrăzi, ceea ce dă de înţeles că şi atunci când va fi realizat va rămâne la stadiul de drum naţional, fapt confirmat şi de caracteristicile cerute în caietul de sarcini al primei licitaţii: o lăţime a drumului de nouă metri, dintre care şapte metri vor fi partea carosabilă şi câte un metru de acostament pe sens.
În decembrie 2017, Guvernul României a aprobat modernizarea drumului Botoşani-Târgu Frumos.
Durata de realizare a investiției este de 24 de luni. În total ar urma să fie reabilitaţi 71 de kilometri de drum naţional, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani, iar investiţia mai cuprinde reabilitarea a opt poduri pe tot traseul şi construirea unuia nou.