Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE) a realizat, la finalul anului trecut, un studiu privind opţiunile elevilor de clasa a VIII-a pentru înscrierea la liceu sau şcoală profesională începând.
Cercetarea i-a vizat pe toţi cei toţi cei 4.609 elevi înscriși în cele 101 unități şcolare din învăţământul preuniversitar botoșănean, dar au răspuns doar 4.407, deoarece 202 elevi au lipsit când s-a făcut studiul. Dintre aceştia, 40% (1.748 elevi) sunt din mediul urban, iar 60% (2.659 elevi) din mediul rural.
Potrivit CJRAE, studiul a avut ca obiectiv identificarea intereselor profesionale și opțiunilor de școlarizare ale elevilor claselor a VIII-a, precum și depistării unităţilor şcolare sau a profilelor mai puțin căutate. Şi asta în condiţiile în care în anii trecuţi, foarte multe licee botoşănene nu reuşeau să-şi facă cifrele de şcolarizare propuse, fiind situaţii în care erau declaraţi admişi câte doi-trei elevi pe clasă la unele profile, în timp ce liceele de top botoşănene şi dorohoiene se confruntă cu o concurenţă acerbă care a dus ultima medie de admitere la un nivel foarte ridicat, de multe ori peste 8 sau 9.
Colegiile au cea mai mare căutare
Cele mai multe opţiuni ale elevilor de clasa a VIII-a se îndreaptă pe Colegiul Naţional „A.T. Laurian” (393),
Liceul Teoretic „N. Iorga” (Pedagogic – 365), Colegiul Național „M. Eminescu” (307), Liceul „Regina Maria” Dorohoi (302), Colegiul Tehnic „Gh. Asachi“ (267), Colegiul Naţional „G. Ghica” Dorohoi (204) şi Colegiul Economic „Octav Onicescu” (182). O bună percepţie au şi liceele din alte localităţi ale judeţului, care sunt atractive pentru elevii din mediul rural atât datorită ofertei educaţionale, cât în special din cauza costurilor pe care le presupune traiul de zi cu zi în altă localitate. Este cazul Liceului Teoretic „Dr. M. Ciucă” Săveni (157), Liceul „Dimitrie Cantemir” Darabani (145) sau Liceul Tehnologic „N. Bălcescu” Flămânzi (100).
Clasamentul făcut de către CJRAE nu este unul al valorii unităţilor de învăţământ, acestea putând fi comparate după rezultatele pe care le obţin de-a lungul anilor şi nicidecum după percepţia elevilor sau părinţilor. De asemenea, sunt situaţii în care licee cu cifre de şcolarizare mici au o adresabilitate marea, ceea ce în definitiv duce la atragerea unor elevi foarte competitivi.
Un alt caz special este cel al liceelor vocaţionale, unde, în general, continuă copiii care au studiat în clasele generale în cadrul aceleiaşi structuri, foarte puţini fiind elevii care vin să susţină probele de aptitudini care sunt obligatorii. Este cazul Liceului cu Program Sportiv, care apare în preferinţele a 171 de elevi, a Liceului de Artă „Ştefan Luchian”, care este preferat de 148 de elevi sau cele două licee seminar, Botoşani şi Dorohoi, care sunt preferate de câte 29 de elevi de clasa a VIII-a.
Sunt şi licee total neatractive
În schimb, ancheta CJRAE oferă date importante privind unităţile şcolare cele mai agreate sau mai puţin agreate, dar aceasta nu poate fi extrapolată, pentru că opțiunile elevilor se pot schimba radical până în momentul completării cererii de înscriere la liceu sau la școlile profesionale. Rezultatele pot ajuta însă decidenții din învățământ să stabilească cifrele de școlarizare mai apropiate de realitate. De exemplu, licee precum „Alexandru cel Bun” Botoșani, Liceul Tehnologic Todireni sau Liceul Tehnologic Coțușca neadunând opțiunile elevilor nici măcar pentru constituirea unei singure clase de a IX-a, ele acoperindu-şi an de an numărul de locuri prin distribuirea făcută de computer, dintre elevii cu rezultate școlare mai slabe, care nu vor reuşi să performeze. Astfel, multe dintre aceste unităţi de învăţământ nu-şi justifică existenţa.