Preotul Constantin Necula, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Andrei Şaguna” Sibiu a susţinut ieri seară la Botoşani două conferinţe cu tema „Tinerii şi libertatea. Provocări şi soluţii”. Acesta a vorbit despre riscurile libertăţii şi mirajul libertinajului, însă nu a ezitat să aducă în atenţie probleme la care românii şi botoşănenii aşteaptă rezolvare de la cei care îi conduc. Cum ieri preotul Constantin Necula a susţinut o conferinţă la Iaşi, s-a convins de starea deplorabilă a drumului Târgu Frumos – Botoşani. „Unul dintre cuvintele grele, pe care le folosim când trebuie și când nu trebuie, este cuvântul libertate. Mai nou, constat că este libertatea de a te sinucide, libertatea de a ucide, libertatea de a-i ucide pe alții, de a ucide o națiune, libertatea de a fura până crăpi – măcar de-ar crăpa câțiva -, libertatea de a-ți bate joc de concitadinii tăi din județ lăsându-le drumurile groapă lângă groapă. Să-i fie rușine celui care se ocupă de drumuri în județele țării, că-și bate joc de tineri. O spun public: nu poți să crești un tineret educat, dacă vine dinspre Iași din groapă în groapă! E inadmisibil! Nu e voie! Nu ai cum să crești un popor care urcă civilizat într-un avion, mănâncă civilizat într-o cantină, dacă nu i-ai creat civilizația până la ușă. De la ușă e treaba părinților, până la ușă e treaba societății”, a spus părintele Constantin Necula în debutul conferinței.
La cele două conferinţe au participat aproximativ 2000 de botoşăneni. În partea a doua a ambelor conferinţe, Constantin Necula a răspuns la întrebările primite din sală. „Cea mai mare misiune pe care un om o are în viață pentru a-și descoperi libertatea este legată de descoperirea lui Dumnezeu. Nu poți să fii liber până nu îl descoperi pe Dumnezeu.
Spunem că ne este greu în România pentru că suntem un popor de oameni săraci. Nu, noi suntem un popor de oameni sărăciți de cultura de a ne vedea propria bogăție. Și atunci restaurarea dialogului cu tinerii, dincolo de miștocăreala necesară încălzirii motoarelor, s-a născut și din nevoia de a explica ce e libertatea. Dar pentru mine a fost o problemă. Pentru că eu nu am știu niciodată să definesc libertatea. Nu am avut niciodată libertatea de a mă odihni spre a mă gândi ce este libertatea.
Libertatea nu e un ce, e un cine. Că liber nu te face generalul comandant de armată, ci soldatul care vine să te elibereze, că nu medicina te vindecă, ci medicul, că problema spitalelor nu e ministrul, sunt oamenii din spitale, problema școlii nu e doamna Ecaterina, suntem noi, ăia care locuim în școală. Problema mizeriei din casa scării nu e a primarului, e a mea. A mea și a celuilalt cine cu care împărtășesc traiul.
Și atunci gândul despre libertate mi-a fugit la adevăr. Mi-am dat seama că ființa libertății este adevărul. Și că atunci când ai renunțat la adevăr, ai renunțat de fapt la libertate. Priviți România astăzi. Regele e gol de mult. Avem critici de partea dreaptă care ne spun cum arată regele gol, critici de partea stângă care ne spun că nu e chiar așa de gol cum cred ceilalți, iar poporul care vede nu mai știe de partea cui e adevărul.
Libertatea nu este palpabilă, cântăribilă decât în emoția în care ne trăim adevărurile”, a spus, printre altele, părintele Constantin Necula.