vineri, aprilie 11, 2025
AcasăLocal BTATENŢIE la fraudele online. Cele mai întâlnite escrocherii

ATENŢIE la fraudele online. Cele mai întâlnite escrocherii

Poliţia Română, împreună cu Centrul European Cybercrime din cadrul EUROPOL și Federația Europeană a Băncilor, împreună cu parteneri din sectorul public și privat, lansează o campanie de prevenire denumită #CyberScams – Fraudele informatice, desfăşurată în contextul celebrării Lunii Europene a Securității Cibernetice. Timp de o săptămână, respectiv în perioada 17-23 octombrie, Poliţia Română, împreună cu European Cybercrime din cadrul EUROPOL, agenţiile de plicare a legii din Statele Membre ale Uniunii Europene, cărora li se alătură 24 de asociații bancare naționale și alți actori implicați în lupta împotriva criminalității informatice vor acționa pentru creșterea gradului de conștientizare de către beneficiari cu privire la acest fenomen infracțional întrucât, conform recomandărilor IOCTA 2018 – Internet Organised Crime Threat Assesment – Evaluarea celor mai importante amenințări de crimă organizată pe internet, cea mai eficientă metodă de apărare împotriva amenințărilor de tip social engineering este reprezentată de educația potențialelor victime, care, în cazul de față, pot fi toți cei care accesează internetul. „Prin activităţile de prevenire desfăşurate se urmăreşte creșterea gradului de informare și conștientizare a publicului, având în vedere faptul că Internetul a devenit foarte atractiv pentru infractorii cibernetici. Aceştia folosesc metode ingenioase și promisiuni în scopul de obține bani, date personale, de a pirata conturi, de a iniția plăți ilicite în numele adevăraţilor beneficiari sau informații financiare valoroase de la persoanele identificate ca fiind vulnerabile în mediul on-line. Acțiunile şi tacticile de tip social engineering continuă să se dezvolte, devenind motorul principal al criminalității pe internet, iar phishing-ul este cea mai frecventă formă”, se arată într-un comunicat de presă emis de Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ).

În acest context, iniţiatorii campaniei aduc la cunoştinţa cetăţenilor cele mai des întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online și cum pot fi acestea evitate:

Frauda ”Mesaj de la șef” – CEO fraud: Vizând angajații autorizați să efectueze plați, autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie și îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei.

Fraude cu facturi – Invoice fraud: O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.

Phishing/Smishing/Vishing: autorii apelează telefonic ori trimit mesaje text (tip SMS) ori un e-mail, prin care induc în eroare în scopul divulgării datelor personale, financiare ori de securitate.

Website-uri bancare contrafăcute – Spoofed bank website fraud: Autorii folosesc mesaje de tip ”phishing” cu link-uri către site-uri bancare false. Odată ce link-ul este accesat, prin metode diverse, se colectează ilegal datele personale și/sau bancare. Site-ul contrafăcut va arăta precum cel legitim pe care îl imită, cu foarte mici diferențe, deseori greu sesizabile.

Iubire prefacută – Romance scam: Autorii pretind că sunt îndragostiți și își doresc o relație cu potențiala victimă. Deși debutează pe site-uri de întâlniri, sunt folosite conturi false de e-mail sau pe rețele sociale pentru menținerea contactului, câștigarea și exploatarea încrederii.

Furtul de date personale – Personal data theft: Autorii colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Informaţiile astfel obţinute pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru accesarea conturilor bancare, pentru a contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele victimei.

Fraude cu investiții și cumpărături online – Investment and online shopping scams: Autorii oferă oportunitați ”speciale” de investiții cu profituri rapide sau prezintă oferte ce par a fi foarte avantajoase în mediul online.

Beneficiarii interesaţi de măsurile suplimentare pe care le pot lua pentru a-și proteja datele personale, financiare și profesionale pot accesa pagina web dedicată https://europol.europa.eu/report-a-crime/report-cybercrime-online
În cazul în care vă confruntati cu astfel de situaţii sau aveti suspiciuni cu privire la săvârşirea unei infracţiuni în mediul on-line, apelaţi la numărul unic de urgenţă 112 sau sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie!

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
4.4 ° C
4.6 °
4.4 °
71 %
1.8kmh
100 %
vin
4 °
S
8 °
D
15 °
lun
17 °
mar
18 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Mai bine ar fi în vacanță, dar pe viscolul ăsta e bun și teatrul.

EDITORIAL

În mod normal, un editorialist de la o publicație provincială ar fi trebuit să abordeze subiecte de interes local, cum ar fi demonstrația din...

EPIGRAMA ZILEI

Problema ucraineană Se va rezolva la țar Numai printr-un emisar Ales pe ... Sprânceană! - Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

Primăvara vine cu o veste extraordinară pentru iubitorii de film! Între 22 aprilie și 31 mai, Happy Cinema îți oferă ocazia de a viziona...

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...