Mulţi elevi care au studiat în străinătate au solicitat înscrierea în şcoli botoşănene. Datele centralizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean arată că pe parcursul anului şcolar 2017 – 2018, au solicitat înscrierea în şcolile botoşănene 223 de elevi, din care 106 în învăţământul primar, 87 în învăţământul gimnazial şi 30 la liceu.
Cei mai mulţi elevi, 163, au revenit din Italia. Acestora li s-a alăturat 30 de copii veniţi din Spania, şapte din Germania, şase din Anglia, patru din Irlanda, trei din Republica Moldova, câte doi din Grecia, Franţa, Turcia, Israel şi unul din Belgia.
Din cei 223 de elevi înscrişi în şcolile botoşănene, 165 nu au studiat deloc în România, iar unii s-au născut în ţările din care vin.
Aceşti elevi sunt evaluaţi la unitatea de învăţământ de către o comisie formată din cadre care predau la nivelul de studiu pentru care se solicită înscrierea. La alegerea clasei în care se face înscrierea se ţine cont de clasele absolvite în străinătate, vârsta şi nivelul dezvoltării psihocomportamentale, competenţele de comunicare în limba română şi de perspectivele de evoluţie şcolară.
În cazul în care nu au documente şcolare, elevii sunt înscrişi ca audienţi până la procurarea documentelor şi finalizarea procedurii de echivalare, indiferent de momentul în care părinţii, tutorii sau susţinătorii legali ai acestora solicită şcolarizarea, asigurându-se astfel accesul neîngrădit la educaţie.
Activitatea elevilor audienţi este înregistrată în cataloage provizorii şi se urmăreşte modul în care se adaptează elevul la nivelul clasei respective. Toate menţiunile privind evaluările şi frecvenţa sunt trecute în catalogul clasei, după încheierea recunoaşterii şi a echivalării studiilor parcurse în străinătate.
Au fost situaţii în care părinţii au fost consiliaţi să solicite înscrierea elevilor în aceeaşi clasă pe care au frecventat-o în anul şcolar anterior, sau într-o clasă anterioară celei absolvite. Asta pentru ca elevii să-şi consolideze competenţele de comunicare în limbă română, cunoştinţele de citit şi scris şi să se adapteze la programele şcolare din Romania.
Potrivit reprezentanţilor IŞJ, cei mai mulţi elevi nu au avut probleme de adaptare, beneficiind de sprijinul cadrelor didactice şi de consiliere pedagogică. Au fost elevi care, după ce s-au înscris ca audienţi, au avut dificultăţi de adaptare, iar părinţii au solicitat înscrierea într-o clasă inferioară. Spre exemplu, un elev a fost înscris iniţial în clasa a VIII-a, însă, după o săptămână, părinţii au solicitat ca el să fie trecut în clasa a VII-a.
În această perioadă s-au prezentat la IŞJ mai mulţi elevi care au absolvit clasa a VIII-a în Italia, au susţinut examenul de absolvire şi au solicitat înscrierea în clasa a IX-a, în judeţul Botoşani, pentru anul şcolar 2018-2019. Aceşti elevi vor fi repartizaţi la liceu în etapa de rezolvare a cazurilor speciale, care va avea loc în perioada 18 – 19 iulie. Repartizarea va fi făcută de Comisia judeţeană de admitere, în funcţie de opţiunile elevilor şi locurile disponibile pentru cazuri speciale.