Exasperată de problemele din familie, dar mai ales de hărţuirile la care era supusă de banca la care nu mai reuşea să achite un împrumut, o botoşăneancă şi-a pus capăt zilelor. Femeia în vârstă de 53 de ani, mamă a doi copii, a fost găsită fără suflare de către unul dintre aceştia, care a sunat imediat la serviciul de urgenţă 112. La faţa locului au ajuns în scurt timp echipaje de la Poliţie şi cel de Terapie Intensivă Mobilă, însă din păcate cadrele medicale nu au mai putut face nimic pentru salvarea femeii. „Din păcate, la sosirea echipajului pacienta se afla în stop cardio-respirator. Manevrele de resuscitare nu au fost cu succes”, a precizat un reprezentant al UPU-SMURD Botoşani. Trupul ei a fost ridicat de Medicina Legală, în vederea efectuării necropsiei. Potrivit apropiaţilor, femeia intrase în depresie în urmă cu câteva luni, atât din cauza problemelor cu consumul de alcool al soţului, dar mai ales al faptului că, de aproape un an, nu mai reuşea să mai plătească ratele la un credit în franci elveţieni, contractat de la o bancă din Botoşani.
Modul extrem de agresiv al reprezentanţilor băncii de a o contacta pe femeie şi a o ameninţa pentru a-şi recăpăta banii, se pare că a contribuit la decizia de a recurge la gestul său extrem.
De altfel, femeia deschisese în vara acestui an şi un proces la Judecătoria Botoşani împotriva băncii pentru „restabilirea echilibrului contractual”, cerând băncii să renunţe la o parte din comisioanele considerate abuzive. Luni însă, femeia a primit un nou mesaj pe telefonul mobil, care se pare că a fost ultima picătură în paharul cu necazuri, împingând-o la gestul de a-şi lua zilele. Îndurerate, rudele acesteia nu au dorit să facă niciun fel de comentarii, limitându-se doar la a spune „băncile = cămătărie”.
Cazuri similare încheiate tragic
Cazul nu este singular. În urmă cu şase ani, un angajat al Poliţiei de Frontieră, copleşit de datorii, s-a sinucis într-un subsol al Spitalului Judeţean. De asemenea, tată a doi copii, acesta a ales tot spânzurătoarea. Tot în 2010, un alt botoşănean, în vârstă de 46 de ani, şi-a pus capăt zilelor prin aceeaşi metodă, după ce fusese înştiinţat de executorul judecătoresc al unei bănci că apartamentul urma să-i fie scos la vânzare din cauza întârzierii la plata a unor rate.
Psihiatrii susţin că metoda aleasă de cei trei arată disperarea la care ajunseseră din cauza datoriilor, aceştia nelăsându-şi nicio şansă de supravieţuire. „Probabil există în jurul lor persoane care să încerce să-i sprijine, dar cum să gândească pozitiv un om care vede că nu mai are nicio şansă să scape de probleme”, a spus profesor doctor Nicolae Vlad.
Presiune uriaşă pusă de recuperatori
Situaţiile tragice sunt posibile şi din cauza presiunii uriaşe puse de bănci sau recuperatori pe datornici. Obligaţi la rândul lor să aducă bani, aceştia îi agasează pe datornici cu telefoane şi uneori cu ameninţări. Asta şi pentru că nu există o lege care să sancţioneze în vreun fel astfel de practici. Există doar un cod de conduită, care nu are putere de lege. Debitorii trebuie să ştie, în primul rând, că agentul de recuperare are voie să-i contacteze telefonic de cel mult două ori pe săptămână, excluzând cazurile în care negocierile sunt avansate şi clientul acceptă convorbiri mai frecvente. Mai mult, există şi un orar impus. Astfel, clientul nu poate fi sunat decât de luni până vineri, între orele 8.00 şi 21.00, sau sâmbăta, între 9.00 şi 14.00, iar tonul discuţiei trebuie să fie politicos, fără ameninţări sau hărţuiri.
Clientul poate fi contactat şi prin poştă. În acest caz, plicul nu trebuie să conţină nicio informaţie cu privire la calitatea de debitor a destinatarului sau suma datorată. În plus, prima scrisoare prin care debitorul este somat să achite trebuie să conţină o descriere cât mai detaliată a datoriei (contractul din care provine, dobânzile şi penalităţile, scadenţa etc). Scrisorile de somaţie ulterioare trebuie să cuprindă doar informaţiile necesare pentru identificarea dosarului şi a stadiului acestuia, precum şi suma actualizată a debitului.
Potrivit preşedintelui Asociaţiei de Management a Creanţelor Comerciale, comunicarea datelor privind datoriile unor terţi sau copiilor minori ai debitorului şi ameninţarea acestora sunt inacceptabile.
Practici corecte
– Scrisoarea trimisă debitorului trebuie să fie în plic închis
– Telefoanele se dau de luni până vineri între 8.00 şi 21.00 şi sâmbăta între 9.00 şi 14.00
– Tonul la telefon este politicos şi calm
– Nu mai mult de două telefoane pe săptămână
– Vizite la domiciliu, în acelaşi interval, cu documente care atestă calitatea agentului
Practici incorecte
– Utilizarea forţei şi a ameninţărilor
– Hărţuirea
– Utilizarea unui limbaj vulgar sau a unui ton nepoliticos
– Dezvăluirea informaţiilor privind debitele unor terţi sau copiilor minori ai debitorului
– Sugerarea că activităţile sunt efectuate de o instanţă judecătorească sau de o instituţie a statului.