Un litigiu între o botoşăneancă şi o bancă a fost rezolvat online în doar 17 zile, după ce femeia a apelat la Centru de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Astfel, pe 25 iulie a fost desemnat conciliatorul, iar pe 10 august s-a pronunţat hotărârea, în urma căreia rata femeii a scăzut cu aproape 100 de euro (de la 330 la 234 de euro), prin eliminarea comisionului de administrare din contractual de credit. Femeia a primit şi o despăgubire de 800 de euro de la bancă.
Soluţionarea acestui dosar a fost cea mai rapidă de până acum. Precedentul record, înregistrat la mijlocul lunii iulie, a fost de 21 de zile. Atunci, un bărbat din Bucureşti, nemulţumit de comisionul de administrare din contractul de credit, a intrat în procedura SAL, iar conciliatorul a propus o rezolvare echitabilă pentru ambele părţi: consumatorului i-a fost eliminat comisionul din contractul de credit şi a primit înapoi o parte din banii plătiţi pe acest comision, bani cu care şi-a achitat ulterior tot creditul în avans.
Din luna martie şi până la finalul lunii iunie, în 10 dosare s-au pronunţat deja hotărâri pe care consumatorii şi comercianţii le-au agreat, iar ele au şi fost puse în aplicare. Fiecare decizie a fost pronunţată, în medie, în aproximativ 30 de zile, faţă de termenul maximal de 90 de zile.
„În acest moment sunt aproximativ 200 de solicitări venite din partea consumatorilor, aflate în diverse stadii de analiză sau soluţionare. De reţinut este faptul că procedurile SAL sunt gratuite pentru consumatori”, se precizează într-un comunicat al CSALB.
Centrul de Soluţionare Alternativă poate fi contactat online
Centrul de Soluţionarea Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată prin ordonanţa privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi. Aceasta transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum.
Cei care doresc să apeleze la CASLB pot descărca un formular de cerere de la adresa http://csalb.ro/index.php/cereri. După ce-l completează, trebuie să-l trimită la adresa office@csalb.ro.
Cele mai frecvente solicitări venite din partea consumatorilor vizează comisionul de risc sau administrare, mărirea abuzivă a ratelor lunare, aplicarea unor dobânzi penalizatoare sau îngheţarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit (în CHF).