Anunțat, dar neacordat în cadrul Zilelor Eminescu din iunie 1991, Premiul Internațional de Poezie „Mihai Eminescu” este oferit poetului Mihai Ursachi la ediția a XXI-a a Zilelor Eminescu, în ianuarie 1992. Decizia de premiere fusese luată în 1991 de juriul din care făceau parte Al. Călinescu, Marian Papahagi, Mircea Martin, Petru Creția și Laurențiu Ulici („România Liberă”, nr. 14453, 13 iunie 1991, p. 4).
Un alt juriu este constituit în 1992, după cum menționează presa, care face referire și la inițiativa premiului:
„O notă distinctă se cuvine în acest context (e vorba de contextul mai larg al Zilelor Eminescu – N. N.) inițiativei Primăriei municipale de instituire a premiului internațional de poezie «Mihai Eminescu». Juriul format de Ion Vartic, Laurențiu Ulici, Florin Manolescu, Marian Papahagi, prezidat de Mircea Martin a decis decernarea acestui premiu în valoare de 100.000 lei distinsului poet ieșean Mihai Ursachi” („Libertatea”, nr. 615, 15 ianuarie 1992, p. 1).
Astfel, primul laureat al Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” (inițial, cu titulatura „Premiul Internațional”, fără precizarea „Opera Omnia”, care apare mai târziu) a fost validat de două jurii cu o componență parțial diferită. Din cel de-al doilea juriu nu mai făceau parte: Al. Călinescu, Petru Creția, dar fuseseră cooptați: Ion Vartic și Florin Manolescu.
Decernarea a avut loc în Biserica Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril din Ipotești, biserica satului, în prezența scriitorilor: Nicolae Prelipceanu, Lucian Valea, Vasile Olac, E. Dogaru, Dumitru Țiganiuc, Emanoil Marcu, Dumitru Ignat, Gellu Dorian, Val Guraliuc, George Luca, Constantin Bojescu, Maria Baciu și a primarului de Botoșani, Corneliu Vicențiu Daniliuc.
Manifestările începuseră cu o slujbă religioasă la biserica „Uspenia” din Botoșani. Câteva expoziții au avut loc în diverse spații: la Galeriile de artă „Luchian” – expoziția de grafică a lui Constantin Dracsin, „Lumină de lună”; o expoziție numismatică – probabil, la Biblioteca Județeană; în foaierul Teatrului „Mihai Eminescu” – o expoziție de grafică tematică. Tot la teatrul din Botoșani a avut loc lansarea cărții „Eminescu în medalistică” de Elena Dogaru, o șezătoare literară și recitalul de poezie „Eminescu e în noi”, susținut de actorul Florin Predună (Teatrul „V.I. Popa” Bîrlad). Un nou concurs a fost lansat pe 15 ianuarie – „Tradutore tradutore”, fiind anunțată și a XXV-a a concursului „Porni luceafărul…” (acesta fiind, de fapt, la ediția a X-a; la numărarea greșită a edițiilor ne-am referit în articolul din 17 martie 2025). Au dispărut colocviile și comunicările științifice, care vor fi reluate însă, începând cu ediția din iunie, a acestui an de Memorialul Ipotești, care devenea – scria presa – „o realitate, prin acțiuni autentic culturale”.
De altfel, Memorialul Ipotești, care funcționa, ca instituție nou înființată, începând cu data de 15 iunie 1991, se ocupase și cu organizarea ediției din ianuarie 1992 și a ceremoniei de acordare a Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu”:
„Acest premiu este oferit de către Primăria Municipiului Botoșani (…); organizarea aparține și Memorialului «Mihai Eminescu» din Ipotești. În urma solicitării botoșănenilor și a agenților economici din orașul Botoșani, Primăria orașului a emis un regulament al acordării acestui premiu încă din 1990, regulament aprobat și oficializat în urma deciziei definitive a Consiliului de administrație al acesteia”. S-a deschis și un cont, în vederea obținerii de fonduri pentru premiere, iar „Instituția Premiului Internațional pentru Poezie «Mihai Eminescu»” ar fi trebuit să funcționeze „în cadrul Fundației «Eminescu» și al Memorialului din Ipotești, avînd drept consultanți membrii juriului constituit la nivel național” (G. Dorian, Premiul Internațional de poezie „Mihai Eminescu”, în: „Cotidianul”, nr. 8, 15 ianuarie 1992, p. 3). Iată și sponsorii acestei ediții: S.C. MORARUL, ADAS, UJCC, PLAFAR, IUPS, TMA, ELECTROCONTACT, S.C . ROMATEX, CONFECȚIA „RAPSODIA”, FAST, S.C . AUMENTEXP, DOMP, SIMCOS, I.T. MOLDOVA, DIRECȚIA DE POLIȚIE, BANCA AGRICOLĂ, S.C. CERES, ÎNTREPRINDEREA CINEMATOGRAFICĂ, AGROIND, FRNE, BANKCOOP, BONITEX, PROTOPOPIATUL, GAZETA DE BOTOȘANI.
La ediția din iunie 1992 (ediția XXII), Casa Papadopol de la Ipotești a găzduit expoziția de fotografii de epocă, organizată de Mihai Oroveanu. Pe 15 iunie, în coordonarea lui Petru Creția, director pe atunci al Memorialului Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, și cu participarea lui Liviu Onu și a lui Valentin Coșereanu, s-a ținut colocviul „Eminescu între mit și regîndire critică”. Intenția organizatorilor și a participanților – așa cum mărturisea Petru Creția – era „de a transforma relația cu poetul nu în acte de cult, ci în acte de cunoaștere, de analiză atentă, de înaltă sinceritate, cu deplină căldură a inimii și răceală a intelectului”.
La ediția din iunie presa a remarcat o prezență puțin numeroasă la Ipotești: „Ne-am fi așteptat ca în această zi de reculegere națională, la Ipotești să fie o afluență a publicului deosebită dar, cu dureroasă uimire, am constatat că nu a fost așa. Au predominat oaspeții basarabeni de la Radio-Televiziunea din Chișinău, scriitori, ziariști și profesori, veniți să-l omagieze pe poetul care vreme de 45 de ani a reprezentat pentru ei cea mai nobilă legătură cu patria-mamă. Ne am mîngîiat cu gîndul că, de fapt, românii își cultivă geniul național și în alte zile, neprotocolare, fie la Ipotești, fie la mormîntul de la Bellu, fie în inimă” („România Liberă, nr. 14710, 19 iunie 1992, p. 4).
– Ala Sainenco,
Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”