Poliția Română semnalează o nouă tactică de fraudă prin care escrocii preiau controlul conturilor utilizatorilor şi-l folosesc apoi pentru a înşela alte persoane.
„Persoanele rău voitoare vor solicita un cod de verificare pe care l-aţi primit prin SMS, invocând diverse motive (precum o „eroare tehnică” sau „necesitatea urgentă de ajutor”). După ce le furnizaţi codul, aceştia pot prelua controlul asupra contului dumneavoastră de WhatsApp şi îl pot utiliza pentru a înşela alte persoane sau pentru alte scopuri”, informează Poliţia Română.
Polițiștii recomandă precauţie la mesajele primite de la numere necunoscute sau chiar de la contacte salvate. Prin această schemă, infractorii se prezintă ca fiind persoane cunoscute sau oficiali şi cer trimiterea unui cod de verificare primit prin SMS.
Cum evitați să fiți păcaliți
Nu divulgaţi niciodată coduri de verificare WhatsApp. Acestea sunt folosite pentru a securiza contul dumneavoastră, iar furnizarea lor poate permite infractorilor să preia controlul contului. Verificaţi întotdeauna identitatea persoanei care vă contactează. Dacă primiţi cereri neobişnuite sau urgente, apelaţi direct persoana respectivă pentru a confirma autenticitatea mesajului. Activaţi autentificarea în doi paşi pe WhatsApp. Aceasta adaugă un nivel suplimentar de securitate şi previne accesul neautorizat la contul dumneavoastră, chiar dacă cineva obţine codul de verificare.
Nu daţi curs cererilor financiare sau promisiunilor suspecte. Escrocii pot încerca să vă convingă să faceţi plăţi rapide sau să trimiteţi bani sub pretexte false. ”Educaţi-vă familia şi prietenii. Informaţi-i despre această metodă de fraudă pentru a preveni alte incidente”, au recomandat polițiștii.
O femeie a fost înşelată de escroci cu suma de 3.843 lei
Pe data de 14 februarie, polițiștii au fost sesizați de o femeie de 66 de ani că, pe data de 11 februarie, a fost înşelată de persoane necunoscute cu suma de 3.843 lei. Atunci când a fost audiată de poliţişti, femeia a relatat că în acea zi a primit un mesaj scris de tip SMS pe numărul său de apel cu următorul conţinut: „Bună mama, telefonul meu este stricat, poţi salva numărul ăsta şi să îmi dai, te rog, un mesaj pe Whatsapp. Acesta este noul meu număr”.
Femeia a crezut că mesajul a fost expediat de fata sa. Persoana vătămată a salvat numărul menţionat în cuprinsul textului, după care a iniţiat o conversaţie prin intermediul aplicaţiei WhatsApp. Așa-zisa fiică, sub pretextul că are nevoie să își cumpere un telefon, i-a solicitat persoanei vătămate să-i transfere prin virament bancar online suma de 3.843 lei, într-un cont indicat. Femeia a acceptat și a efectuat tranzacția. Atunci când a accesat aplicația, pe 13 februarie, persoana vătămată a constatat că toate mesajele primite de la numărul cu care corespondase au fost şterse. Atunci a realizat că a fost victima unei infracţiuni de înşelăciune.