Sistemul de sănătate a fost paralizat joi dimineaţă din cauza unui blocaj în ceea ce priveşte platforma informatică a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Din câte se pare problema este una la nivel naţional şi pune în dificultate desfăşurarea actului medical în contextul în care medicii spun că nu mai pot da rețete și nu pot solicita aprobări din partea CNAS pentru medicamente.
“De la primele ore ale dimineții nu funcționează programul. Nici în policlinică, nici în secții. Nu putem da rețete și nu putem solicita aprobări pentru medicamente. Rețetele, unele, sunt foarte scumpe. Nu le mai putem da offline, așa cum sugerează Casa de Sănătate”, a spus un medic din cadrul Ambulatoriului.
Medicii spun că au luat legătura inclusiv cu reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate din Botoşani, însă în prezent nu există o soluţie pentru remedierea problemei.
Sistem paralizat
La nivel naţional, organizații ale medicilor de familie și specialiști semnalează că, după săptămâni de disfuncționalități, SIUI a ajuns în februarie la rate de erori de până la 100% pe anumite intervale orare. Astfel medicii sunt forțați să-și petreacă nopțile validând rețete și documente care nu pot fi procesate în timpul zilei, în loc să se ocupe de pacienți. Mai grav, riscă să suporte financiar erorile cauzate de sistemul nefuncțional.
Sistemul informatic al Sănătății a fost problematic încă de la lansare. Vinerea trecută, serverul cardurilor de sănătate a fost nefuncțional timp de cinci ore, blocând eliberarea rețetelor și tratamentelor. Situația s-a repetat luni și marți, de această dată din cauza „fluctuațiilor de tensiune”. Problema nu este nouă: în urmă cu 10 ani, medicii se plângeau de aceleași blocaje, care lăsau pacienții fără rețete și consultațiile nedecontate.
„De ani de zile auzim că se va repara, dar CNAS doar umilește medicii și pacienții”
Reprezentanții Patronatului Medicilor de Familie Cluj acuză CNAS că promite soluții, dar situația se agravează. Deși instituția a anunțat că PIAS va fi indisponibilă doar trei ore pe 7 februarie, realitatea arată altceva: de la 1 februarie, sistemul a fost aproape inutilizabil. Probleme similare sunt semnalate de medici din toată țara.
Pacienții, puși pe drumuri pentru adeverințe
Incapacitatea CNAS de a asigura un sistem funcțional are efecte grave asupra întregului sistem medical:
- Doctorii nu pot verifica statutul de asigurat al pacienților, forțându-i să obțină adeverințe suplimentare.
- Nu se pot genera rețete electronice noi, blocând activitatea cabinetelor.
- Rețetele nu pot fi eliberate online, iar pacienții sunt obligați să cumpere medicamentele în întregime.
- Nu pot fi validate serviciile medicale efectuate.
- Nu se pot raporta activitățile lunare, trimite facturile sau descărca deconturile.
- Nu se pot activa cardurile de sănătate, blocând accesul la servicii medicale.
Deși CNAS a permis funcționarea offline a platformei, doar unele filtre de validare au fost ridicate, iar medicii trebuie să se descurce cum pot.
Medicii cer măsuri urgente
Organizațiile medicilor de familie și specialiști cer intervenția urgentă a CNAS pentru remedierea situației. Blocajele sistemului împiedică validarea serviciilor, eliberarea rețetelor și acordarea concediilor medicale.
„Solicităm soluții rapide pentru a evita penalizările asupra medicilor și pacienților”, transmite Patronatul Medicilor Specialiști cu Practică Independentă.
„SIUI funcționează suboptimal de ani de zile, cu perioade lungi de inactivitate și erori majore”, concluzionează medicii.
Ce spune CAS
Reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate au transmis prin intermediul unui comunicat de presă să „derulăm în mod susținut și continuu activități specifice pentru remedierea disfuncționalităților”. Aceştia au adăugat căacordarea serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale se face: în regim off-line; fără semnarea cu cardul național de asigurări de sănătate.
„Potrivit dispozițiilor legale, în situaţia producerii unor întreruperi în funcţionarea PIAS, constatate şi comunicate de CNAS prin publicare pe site-ul propriu, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă în regim off-line.
În data de 7 februarie 2025 pe site-ul www.cnas.ro a fost publicat un anunț privind transmiterea în PIAS de către furnizorii de servicii medicale/medicamente/materiale sanitare specifice/dispozitive medicale a activității efectuate în regim off-line pe perioada indisponibilității platformei informatice, precum și a celei care ar fi trebuit raportată în perioada respectivă.
Acest anunț a fost completat în data de 12 februarie a.c. cu precizări referitoare la regulile de validare:
- ”serviciul medical nu a fost raportat on-line în 3 zile lucrătoare” – pentru perioada 31.01.2025 – până la repunerea sistemului în parametri normali de funcționare;
- ”serviciul nu a fost semnat cu cardul” – pentru perioada 12.02.2025 – până la repunerea sistemului în parametri normali de funcționare.”, se arată în comunicat.