Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a semnat astăzi, la Chișinău, contractele pentru proiectarea a patru noi poduri peste râul Prut, investiție estimată la 4,4 milioane de lei (fără TVA).
Aceste structuri vor facilita circulația între România și Republica Moldova și vor îmbunătăți conectivitatea regională.
Podurile vor fi construite în următoarele puncte:
- Stânca (România) – Costești (Republica Moldova)
- Bumbăta (România) – Leova (Republica Moldova)
- Fălciu (România) – Leca (Republica Moldova)
- Răducăneni (România) – Bărboieni (Republica Moldova)
Contractele pentru realizarea Studiilor de Fezabilitate au fost atribuite companiei LIKE CONSULTING SRL, fiecare având o valoare de 1,1 milioane de lei (fără TVA) și un termen de execuție de 12 luni. Finanțarea este asigurată integral din Bugetul de Stat al României.
Evenimentul de semnare a avut loc în prezența lui Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor din România, și a viceprim-ministrului Republicii Moldova, Vladimir Bolea.
Conectivitate și dezvoltare economică
Construirea acestor poduri va contribui semnificativ la fluidizarea traficului transfrontalier, facilitând schimburile comerciale și mobilitatea cetățenilor. În plus, proiectele vor integra infrastructura rutieră a Republicii Moldova în rețelele europene de transport, consolidând legăturile economice și strategice cu Uniunea Europeană.
„Anul acesta vom lansa licitația pentru proiectarea și execuția unui nou pod peste Prut, la Albița, care va avea patru benzi de circulație și va asigura o legătură esențială între rețelele rutiere ale celor două state”, a declarat Cristian Pistol. Acest proiect va fi finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
Proiecte în derulare
Pe lângă cele patru poduri nou contractate, în prezent este în construcție ansamblul de poduri de la Ungheni, ce va lega județul Iași de raionul Ungheni din Republica Moldova. Proiectul, finanțat tot prin CEF, trebuie finalizat cel târziu până la sfârșitul anului 2026.
De asemenea, sunt în desfășurare contractele pentru modernizarea podurilor rutiere existente între Sculeni (România) – Sculeni (Republica Moldova) și Oancea (România) – Cahul (Republica Moldova), finanțate prin Programul Transport 2021-2027.