Tot mai mulți oameni vorbesc despre necesitatea unor noi metode de predare pentru elevi. O tânără învățătoare din Botoșani reușește să-i anime pe elevii ei cu metode de predare pe care le promovează pe contul personal de Instagram.
Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro
*Baza legală poate fi consultată AICI.
Învățătoare la Școala Gimnazială „Elena Rareș”, Elissa Alexuc le predă elevilor din clasele primare și este apreciată pentru ceea ce aduce în fața copiilor în timpul orelor.
Învățătoarea steluțelor, așa cum mai e cunoscută pe Instagram, unde își promovează activitățile pe care le face la clasă, se află la început de carieră didactică și încă își creează propriul stil de predare. Ea și-a propus să găsească tehnici diverse și distractive de predare, pentru a realiza un climat plăcut celor din clasă.
„În general, am pus accentul pe recompense care să stârnească dorința elevilor de a respecta conduita școlară, motivându-i prin beneficii și tot felul de activități atractive. Cât despre strategiile de învățare, nu pot spune că mi-a fost greu deoarece mereu am fost o fire creativă și mereu am căutat modalități ingenioase prin care să fac învățarea mai ușoară și mai trainică. Strategiile de învățare sunt de cele mei multe ori rodul eforturilor personale depuse în scopul accentuării caracterului ludic al învățării și al faptului că învățarea și distracția nu sunt cuvinte opuse, ci ele se completează perfect”, a declarat Elissa Alexuc care, drept recompensă, aduce elevilor dulciuri, rechizite școlare de diferite forme, culori și mărimi.
„Cred că învățarea prin joacă e cel mai bun mod de a dobândi cunoștințe și deprinderi fără a simți că depui un efort conștient”
Potrivit acesteia, metodele de predare preponderent folosite la clasă sunt cele moderne în care accentul este pus pe individualitatea fiecărui elev, pe lucrul în echipă, pe dezvoltarea gândirii critice, componente indispensabile omului din societatea modernă.
Învățătoarea își alege strategiile de predare, astfel încât să formeze elevi responsabili, implicați și care trec adânc prin filtrul propriu de gândire fiecare informație primită.
„Cred în învățarea prin joacă și mai cred că e cel mai bun mod de a dobândi cunoștințe și deprinderi fără să simți că depui un efort conștient pentru asta. Simt utilitatea lor și văd cum micile joculețe, rime, poezioare și alte trucuri pot ajuta învățarea și o pot face să pară mai accesibilă copiilor. Astfel, în fața unui conținut nou, ei nu vor mai manifesta reticiență și vor fi mai deschiși datorită faptului ca metodele de predare alese sunt potrivite vârstei și menite să-i ajute în formarea deprinderilor de a utiliza informația și în afara contextului școlar”, a declarat Elissa Alexuc.
Ea mai spune că aceste metode noi de învățare nu sunt tocmai econome, deoarece necesită pregătire suplimentară acasă. Din punct de vedere financiar, unele implică și costuri, dar nu suficient de mari, încât să fie resimțite sau să întreacă bucuria de a vedea finalitatea unei activități reușite în care copiii s-au distrat, au învățat și au ieșit de pe porțile școlii încântați să povestească părinților despre ce au făcut la școală.
„Cred că metodele clasice sunt indispensabile în predare”
Totuși Elissa Alexuc nu se abate de la noțiunile de bază. „Cred că metodele clasice sunt indispensabile în predare, ele stând la baza actului didactic. Metodele moderne nu fac decât să îmbrace frumos, poate într-un mod mai activ, mai distractiv învățarea și să-i imprime mai mult dinamism. De aceea nu aș putea clasa metodele clasice sau dinamice ca fiind superioare sau inferioare una celeilalte. Ele se completează perfect și oferă actului didactic echilibru. De obicei le alternez și le folosesc pe ambele în predare deoarece înțeleg utilitatea lor și beneficiile pe care le au dacă sunt îmbinate corect”, a declarat Elissa Alexuc.
Orele de limba română sunt concentrate în jurul lecturii. Copiii lucrează mult pe texte care să dezvolte citirea corectă, fluentă și conștientă, limbajul și capacitatea de exprimare. Aceștia fac tot felul de joculețe prin care desprind morala textelor citite și descoperă tainele lecturii. La orele de matematică, ei au tot felul de jocuri care stimulează raționamentul logicodeductiv. Învățătoarea pune accent pe lucrul în echipe, dar și pe cel individual. De asemenea, sunt organizate diferite ateliere de probleme matematice unde Elissa intuitiv deoarece aici și conținutul e mai abstract. Eevii lucrează cu diverse materiale didactice jucăușe care îi determină să înțeleagă mai bine conținuturile.
„Îi simt energici și plini de euforia specific copilărească”
Ca mulți dascăli de azi și Elissa Alexuc simte un dezinteres din partea elevilor față de școală, motiv pentru care a asi ales sa schimbe ea însăși ceva. „Simt că toate joculețele și activitățile îi determină să descopere partea plăcută a învățării și utilitatea ei. Îi simt bucuroși să vină la școală și să descopere ce a mai pregătit doamna. Îi simt entuziasmați pentru fiecare nouă activitate și dornici să parcurgem fiecare nouă etapă împreună. Cu alte cuvinte, îi simt energici și plini de euforia specific copilărească”, a mai spus Elissa Alexuc.