sâmbătă, decembrie 28, 2024
AcasăLocalCe trebuie să discuți cu copilul tău despre inteligența artificială și internet

Ce trebuie să discuți cu copilul tău despre inteligența artificială și internet

O discuție cu copiii despre noile probleme ale internetului generate de apariția inteligenței artificiale (AI) este absolut necesară, spun jurnaliștii de la MIT Technology Review. 


Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro

*Baza legală poate fi consultată AICI.


În ultimul an, copiii, profesorii și părinții au primit o lecție accelerată despre inteligența artificială, datorită popularității imense a chatbotului AI ChatGPT.

Ca reacție impulsivă, unele școli au interzis inițial utilizarea tehnologiei. Acum, după ce mulți adulți au reușit să înțeleagă tehnologia, școlile au început să exploreze modalități prin care sistemele AI pot fi folosite pentru a învăța copiii lecții importante despre gândirea critică.

Dar nu doar un chatbot AI e cel cu care copiii intră în contact la școală și în viața de zi cu zi. Inteligența artificială este din ce în ce mai prezentă peste tot – ne recomandă emisiuni pe Netflix, o ajută pe Alexa să răspundă la întrebările noastre, alimentează filtrele interactive preferate de pe Snapchat și modul în care ne deblocăm smartphone-ul.

Deși unii elevi vor fi, inevitabil, mai interesați de AI decât alții, înțelegerea elementelor de bază ale funcționării acestor sisteme devine o formă esențială de alfabetizare – ceva ce oricine termină liceul ar trebui să știe, spune Regina Barzilay, profesoară la MIT și lider în cadrul clinicii Jameel pentru AI de la MIT. Această clinică a organizat recent un program de vară pentru 51 de elevi de liceu interesați de utilizarea AI în domeniul sănătății.

Copiii ar trebui încurajați să fie curioși despre sistemele care joacă un rol tot mai important în viețile noastre, spune ea. „În viitor, ar putea apărea disparități uriașe dacă doar persoanele care merg la universitate și studiază știința datelor sau informatica vor înțelege cum funcționează acestea,” adaugă.

Iată cele șase sfaturi esențiale ale MIT Technology Review pentru a începe să le oferi copiilor tăi o educație despre inteligența artificială.

Nu uita: AI nu este prietenul tău

Un chatbot e creat pentru a face exact ceea ce sugerează numele: să converseze. Tonul prietenos și conversațional pe care îl adoptă ChatGPT atunci când răspunde la întrebări poate face ușor ca elevii să uite că interacționează cu un sistem AI, nu cu un confident de încredere. Acest lucru îi poate face mai predispuși să creadă ceea ce spun aceste AI, în loc să trateze sugestiile lor cu scepticism.

Deși un chatbot e foarte bun la a suna ca un om empatic, doar imită vorbirea umană folosind date preluate de pe internet, explică Helen Crompton, profesoară la Universitatea Old Dominion, specializată în inovație digitală în educație.

„Trebuie să le reamintim copiilor să nu ofere sisteme precum ChatGPT informații personale sensibile, pentru că toate acestea intră într-o bază de date mare,” spune ea. Odată ce datele tale ajung în acea bază, devine aproape imposibil să le ștergi. Ele ar putea fi utilizate pentru a aduce mai mulți bani companiilor de tehnologie, fără consimțământul tău, sau chiar ar putea fi extrase de hackeri.

Modelele AI nu sunt înlocuitori pentru motoarele de căutare

Modelele mari de limbaj sunt la fel de bune precum datele pe care au fost antrenate. Asta înseamnă că, deși sunt pricepute să răspundă cu încredere la întrebări folosind texte care pot părea plauzibile, nu toate informațiile pe care le oferă sunt corecte sau de încredere. Modelele de limbaj AI sunt cunoscute pentru faptul că prezintă informații false ca fiind fapte reale.

În plus, în funcție de sursa datelor utilizate, ele pot perpetua prejudecăți și stereotipuri dăunătoare. Elevii ar trebui să trateze răspunsurile oricărui chatbot la fel cum ar trata orice fel de informație găsită pe internet: critic.

„Aceste instrumente nu sunt reprezentative pentru toată lumea – ceea ce ne spun se bazează pe ceea ce au fost antrenate să știe. Nu toată lumea este prezentă pe internet, așa că aceștia nu vor fi reflectați,” spune Victor Lee, profesor asociat la Stanford Graduate School of Education, care a creat resurse gratuite despre inteligența artificială pentru programele de liceu. „Elevii ar trebui să ia o pauză și să reflecteze înainte de a da clic, de a distribui sau de a republica ceva, și să fie mai critici față de ceea ce văd și cred, pentru că o mare parte din aceste informații ar putea fi false.”

Deși poate fi tentant să ne bazăm pe un chatbot pentru a răspunde la întrebări, nu sunt un înlocuitor pentru Google sau alte motoare de căutare, spune David Smith, profesor de educație în biostiințe la Sheffield Hallam University din Marea Britanie, care se pregătește să își ajute studenții să înțeleagă utilizările inteligenței artificiale în procesul lor de învățare.

Elevii nu ar trebui să accepte tot ceea ce spun modelele mari de limbaj ca fiind un fapt incontestabil, explică el, adăugând: „Indiferent de răspunsul pe care ți-l oferă, va trebui să-l verifici.”


Profesorii te-ar putea acuza că ai folosit AI chiar și atunci când nu ai făcut-o

Una dintre cele mai mari provocări pentru profesori, acum că AI-ul generativ a ajuns la publicul larg, este să-și dea seama dacă elevii au folosit inteligența artificială pentru a-și redacta temele. Deși multe companii au lansat produse care promit să detecteze dacă un text a fost scris de un om sau de o mașină, problema este că instrumentele de detectare a textului generat de AI sunt destul de nesigure și pot fi ușor păcălite. Există numeroase exemple în care profesorii au presupus greșit că un eseu a fost generat de AI, când de fapt nu a fost.

Familiarizarea cu politicile școlii copilului tău privind utilizarea AI sau cu procesele de divulgare a utilizării AI (dacă există) și reamintirea copilului tău despre importanța respectării acestora sunt pași importanți, spune Victor Lee. Dacă copilul tău a fost acuzat pe nedrept că a folosit AI pentru o temă, amintește-ți să rămâi calm, spune Helen Crompton. Nu te teme să contești decizia și să întrebi cum a fost luată, adaugă ea. De asemenea, poți face referire la istoricul conversațiilor individuale stocat de ChatGPT pentru a demonstra că materialul nu a fost copiat direct, dacă este necesar.

Sistemele de recomandare sunt proiectate să te facă dependent și îți pot arăta conținut nociv

Este important să înțelegem și să explicăm copiilor cum funcționează algoritmii de recomandare, spune Teemu Roos, profesor de informatică la Universitatea din Helsinki, care dezvoltă un curriculum despre inteligența artificială pentru școlile finlandeze. Companiile de tehnologie câștigă bani atunci când oamenii vizionează reclame pe platformele lor. De aceea, ele au dezvoltat algoritmi puternici care recomandă conținut, cum ar fi videoclipurile de pe YouTube sau TikTok, pentru a-i determina pe utilizatori să rămână cât mai mult timp pe platformă.

Algoritmii urmăresc și măsoară cu atenție ce tipuri de videoclipuri vizionează utilizatorii și apoi recomandă videoclipuri similare. De exemplu, cu cât vizionezi mai multe videoclipuri cu pisici, cu atât algoritmul va presupune că îți dorești să vezi mai multe videoclipuri cu pisici.

Aceste servicii au tendința de a ghida utilizatorii spre conținut nociv, cum ar fi dezinformarea, adaugă Roos. Acest lucru se întâmplă pentru că oamenii tind să rămână mai mult timp pe conținut ciudat sau șocant, cum ar fi informații false despre sănătate sau ideologii politice extreme. Este foarte ușor să fii prins într-o buclă sau să ajungi într-o „gaură de iepure,” așa că este o idee bună să nu crezi tot ce vezi online. Verifică informațiile și din alte surse de încredere.

Amintește-ți să folosești AI în mod sigur și responsabil

Inteligența artificială generativă nu se limitează doar la text: există multe aplicații gratuite de deepfake și programe online care pot suprapune fața unei persoane pe corpul altei persoane în câteva secunde. Deși elevii de astăzi sunt probabil avertizați despre pericolele partajării imaginilor intime online, ei ar trebui să fie la fel de precauți cu privire la încărcarea fotografiilor prietenilor în aplicații riscante – mai ales pentru că acest lucru ar putea avea consecințe legale.

De exemplu, instanțele au găsit adolescenți vinovați de răspândirea de pornografie infantilă pentru trimiterea de materiale explicite despre alți adolescenți sau chiar despre ei înșiși. Este esențial să subliniem că astfel de acțiuni pot avea efecte grave asupra vieții lor, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

„Avem discuții cu copiii despre comportamentul responsabil online, atât pentru siguranța lor, cât și pentru a nu hărțui, expune informații personale sau păcăli pe cineva, dar ar trebui să le reamintim și de responsabilitățile lor,” spune Lee. „Așa cum zvonurile urâte se răspândesc rapid, îți poți imagina ce se întâmplă când cineva începe să distribuie o imagine falsă.”

De asemenea, este util să le oferim copiilor și adolescenților exemple specifice despre riscurile de confidențialitate sau legale asociate utilizării internetului, mai degrabă decât să le vorbim despre reguli sau orientări generale, subliniază Lee. De exemplu, să le explicăm cum aplicațiile de editare a fețelor bazate pe AI ar putea păstra imaginile pe care le încarcă sau să le arătăm știri despre platforme care au fost hackuite poate avea un impact mai mare decât avertismente generale de genul „ai grijă la confidențialitatea ta,” spune el.

Nu rata ceea ce AI-ul poate face cu adevărat bine

Totuși, nu este vorba doar despre riscuri și probleme. Deși multe dintre discuțiile inițiale despre AI în clasă s-au concentrat pe potențialul său de a facilita trișatul, atunci când este utilizată inteligent, AI-ul poate fi un instrument extrem de util. Elevii care se confruntă cu dificultăți în înțelegerea unui subiect complicat ar putea cere ChatGPT să le explice pas cu pas, să reformuleze informația sau să adopte rolul unui profesor expert în biologie pentru a le testa cunoștințele.

De asemenea, este deosebit de bun la crearea rapidă de tabele detaliate pentru a compara avantajele și dezavantajele unor colegii, de exemplu—o activitate care altfel ar dura ore întregi pentru a cerceta și a compila.

Solicitarea unui chatbot pentru glosare de cuvinte dificile, exersarea întrebărilor de istorie înaintea unui test sau ajutorul în evaluarea răspunsurilor după ce le-au scris sunt alte utilizări benefice, subliniază Helen Crompton.

„Atât timp cât ții cont de prejudecăți, de tendința AI-ului de a produce informații inexacte sau chiar false și de importanța alfabetizării digitale—dacă un elev îl folosește în mod corect, este extraordinar,” spune Crompton. „Cu toții învățăm să navigăm prin aceste lucruri pe măsură ce avansăm.”

Articolul original poate fi citit AICI.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
1.1 ° C
1.1 °
-0.6 °
97 %
2.2kmh
100 %
sâm
3 °
Dum
6 °
lun
6 °
mar
8 °
mie
9 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Așa se face poză primarului în dublu exemplar. De la birocrație vine, în caz că una se pierde.

EDITORIAL

Se vorbește intens în ultima perioadă despre globalizare, suveranitate, patriotism, proruși, prooccidentali și alte asemenea tendințe care definesc parțial personalitatea noastră. Părerile sunt dispersate...

EPIGRAMA ZILEI

La-nceput a fost cuvântul Apoi strângerea de mână Dar le înghiți pământul Și-apăru ... țeapa română...   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...