În 2024, când digitalizarea este cuvântul de ordine și statul pompează milioane în tehnologii moderne pentru a simplifica interacțiunile cu cetățenii și a combate evaziunea fiscală prin plăți electronice, situația de la Botoșani este o mostră de incompetență administrativă. Indemnizațiile pentru zeci de membri ai secțiilor de votare sunt încă de ridicat, dar doar personal, în numerar, la casieria Primăriei.
Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro
*Baza legală poate fi consultată AICI.
Deși plățile au început încă din 12 decembrie pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, aproape 100 de persoane nu și-au ridicat indemnizațiile, iar haosul birocratic continuă odată cu procesarea sumelor pentru turul al doilea și alegerile parlamentare. Cauza principală o reprezintă legislația depășită și procedurile administrative învechite, care ignoră complet soluțiile moderne de transfer bancar sau alte forme digitale de plată.
Într-o eră a digitalizării, în care aplicațiile guvernamentale sunt promovate pentru facilitarea interacțiunii cetățenilor cu statul, iar utilizarea numerarului este tot mai descurajată, aceste practici par desprinse din altă epocă. Procesul este complicat și amplificat de regulamentele GDPR, care au împiedicat o comunicare eficientă între președinții secțiilor de votare și membrii echipelor lor, dar și de lipsa unei strategii de informare din partea autorităților.
Toate acestea demonstrează încă o dată că legislația actuală este nu doar inadecvată, ci și complet nealiniată cu direcția spre care ar trebui să se îndrepte administrația publică în 2024.
Indemnizații blocate între birocrație și sărbători
Astfel, botoșănenii trebuie să știe că plățile se acordă de luni până vineri, în intervalul orar 08:00-16:00, respectiv vineri, de la 08:00-13:00.
Totodată, aceștia trebuie să țină cont și de vacanța de sărbători de care beneficiază bugetarii. Pe 25 și 26 decembrie, prima și a doua zi de Crăciun, bugetarii, la fel ca majoritatea românilor, vor avea parte de zile libere legale, conform Codului Muncii. Anul acesta, cele două zile de sărbătoare cad miercuri și joi, iar Guvernul a decis ca și vineri, 27 decembrie, să fie declarată zi liberă. Totuși, aceasta va trebui recuperată ulterior, spre deosebire de zilele de sărbătoare legală, care nu necesită recuperare.
Weekendul 28-29 decembrie oferă alte două zile libere, iar de Anul Nou, bugetarii ar putea beneficia de o vacanță extinsă de șapte zile. În perioada 30-31 decembrie 2024, luni și marți, se va lucra, dar zilele de miercuri și joi, 1 și 2 ianuarie 2025, sunt libere legale. Vineri, 3 ianuarie, va fi și ea liberă, conform deciziei guvernamentale.
Urmează weekendul 4-5 ianuarie, iar luni și marți, 6 și 7 ianuarie 2025, românii vor avea din nou liber, sărbătorind Boboteaza și Sfântul Ioan Botezătorul, zile de odihnă garantate prin lege.