Firma de construcții Autotehnorom SRL Suceava, cunoscută pentru implicarea în proiecte importante de infrastructură, inclusiv modernizarea drumului național 29D Botoșani–Ștefănești, traversează o criză financiară majoră. Compania a intrat oficial în insolvență, iar această decizie a Tribunalului Suceava aduce după sine disponibilizări și un viitor incert pentru numeroase contracte publice. Luna trecută, o asociere de firme din care face parte și Autotehnorom a câștigat licitația pentru întreținerea drumurilor naționale din județul Botoșani, în sezonul de iarnă. Liderul acestei asocieri este compania Royal Construct Bucovina SRL din Suceava, care colaborează în acest proiect cu Autotehnorom SRL și 07 CCC Botoșani.
Decizia instanței și măsurile imediate
Tribunalul Suceava a aprobat cererea de insolvență depusă de companie, numind provizoriu ca administrator judiciar firma RTZ & PARTNERS SPRL Filiala București. Aceasta are sarcina de a inventaria bunurile companiei și de a analiza cauzele insolvenței, urmând să decidă dacă Autotehnorom va continua activitatea sau va intra în faliment.
Un termen-cheie este 11 decembrie 2024, până la care administratorul judiciar va întocmi un raport privind opțiunile viitoare. Creditorii au la dispoziție până pe 31 decembrie să-și depună cererile de admitere a creanțelor, iar tabelul preliminar al acestora va fi publicat pe 17 ianuarie 2025.
Concedieri în masă
Criza financiară a companiei afectează direct angajații. Potrivit AJOFM Suceava, 194 de persoane, majoritatea șoferi și muncitori necalificați, vor fi disponibilizate începând cu 6 decembrie 2024. După această dată, numărul total al salariaților Autotehnorom se va reduce la 180. „Am fost notificați că firma Autotehnorom va disponibiliza 194 de persoane. Decizia este motivată de procesul de restructurare și de blocarea unor fonduri din cauza plăților restante la furnizori”, a declarat Anca Capverde, purtătorul de cuvânt al AJOFM Suceava.
Agenția va oferi celor afectați servicii de consiliere, sprijin pentru găsirea unui loc de muncă, cursuri de recalificare, precum și indemnizații pentru șomaj.
Cauzele insolvenței și litigiile majore
Surse din cadrul companiei sugerează că situația actuală are la bază blocaje financiare majore. Autotehnorom ar avea de recuperat sume semnificative pentru lucrări deja executate, iar litigiile cu Consiliul Județean Suceava, legate de proiecte precum Axa rutieră strategică Suceava-Iași, au agravat problemele financiare.
Un portofoliu impresionant
Autotehnorom a derulat numeroase proiecte publice importante, printre care:
- Legătura rutieră Burdujeni-Sat – Aeroportul Suceava (20 milioane lei fără TVA);
- Întreținerea drumurilor județene, 2021–2025 (193 milioane lei fără TVA);
- Lărgirea la 4 benzi a centurii Bucureștiului (aproape 35 milioane lei fără TVA);
- Drumul expres Turda-Tureni (peste 562 milioane lei fără TVA).
În ciuda acestor contracte, care însumează valori uriașe, blocajele financiare și litigiile au împins compania în colaps.
Ce urmează?
Pe termen scurt, viitorul Autotehnorom depinde de raportul administratorului judiciar și de decizia creditorilor. Pe termen lung, compania va trebui să-și rezolve litigiile și să atragă noi surse de finanțare. Rămâne de văzut dacă această companie va reuși să depășească impasul financiar sau va dispărea definitiv din peisajul infrastructurii românești.