Construcția mult-așteptatei șosele ocolitoare a municipiului Botoșani este tot mai aproape de realitate. Florin Egner, directorul Zonei Metropolitane Botoșani, a anunțat că lucrările ar putea începe anul viitor, după finalizarea procesului de selecție a firmei câștigătoare. În prezent, oferta tehnică este deja cunoscută, iar autoritățile fac ultimele pregătiri pentru oferta economică.
Termenul pentru desemnarea constructorului a fost amânat pentru a șasea oară, noua dată fiind stabilită pentru 13 februarie 2025. Deși inițial se preconizase că licitația va fi finalizată în mai 2024, numeroasele solicitări de clarificare din partea firmelor interesate au dus la o serie de amânări succesive, cea mai recentă având loc în această săptămână.
Egner estimează că, și în eventualitatea unor contestații, în primăvara anului 2025 se va putea da ordinul de începere a lucrărilor. Dacă planul va fi respectat, primul tronson al șoselei de centură ar putea deveni funcțional până în primăvara anului 2027.
Tronsonul 1, construcție de 60 de milioane de euro
Primul segment al șoselei ocolitoare va costa aproximativ 60 de milioane de euro și va avea o lungime de 10 kilometri. Șoseaua va fi alcătuită din două benzi de circulație cu lățimea de 3,5 metri fiecare și acostamente de 1,5 metri, iar durata estimată a lucrărilor este de doi ani. De asemenea, traseul va include parcări pentru vehicule mari și puncte de încărcare electrică pentru mijloace de transport electrice.
Șoseaua va conecta zona Lebăda de intersecția cu drumul expres Botoșani–Suceava din zona Mănăstirea Doamnei, ceea ce va fluidiza traficul și va reduce presiunea asupra infrastructurii urbane a orașului. Fondurile provin din finanțarea europeană aferentă exercițiului 2021-2027, iar proiectul include și patru sensuri giratorii, două dintre ele fiind amplasate în interiorul orașului. Vor fi create zone de parcare de scurtă durată, cu acces la energie electrică, apă și canalizare, iar un mic spațiu de agrement va completa facilitățile.
Al doilea tronson, buget de 120 de milioane de euro
Proiectul șoselei ocolitoare nu se oprește aici. La 31 iulie, autoritățile au semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul 2, care va lega zona Victoria din comuna Stăuceni de zona Lebăda. Cu o lungime de 12,5 kilometri și o valoare estimată la 120 de milioane de euro, acest tronson va costa aproape dublu față de primul.
Termenul pentru finalizarea studiului de fezabilitate este de șase luni, iar la final vor fi prezentate trei variante pentru traseu. În funcție de analiza și votul final, va fi stabilită varianta optimă care va sta la baza proiectului tehnic și a execuției.
După realizarea celor două tronsoane, se preconizează și un al treilea segment, care va începe din zona Stăuceni, ocolind orașul prin Răchiți, urmând să urce mai apoi spre Leorda, încheind astfel proiectul șoselei de centură a Botoșaniului.