Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Botoșani s-a alăturat unei campanii desfășurate la nivel național pentru clarificarea procedurilor legale privind eliberarea adeverințelor de vechime în muncă, documente esențiale pentru atestarea activității desfășurate de un angajat, vechimea acestuia și salariile încasate.
Campania vine în contextul numeroaselor sesizări primite de la angajați care au întâmpinat dificultăți în obținerea acestor documente esențiale pentru calcularea vechimii în muncă.
„Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia a
obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă. Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivelor Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale”, au transmis reprezentanții ITM Botoșani.
În ce cazuri se pot solicita adeverințe de vechime în locul carnetelor de muncă
Până la data de 31 decembrie 2010, carnetul de muncă a fost actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retributia tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta.
Botoșănenii care au fost încadrați în muncă până la data de 31 decembrie 2010 pot solicita
adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.
De unde se poate obține adeverința dacă fostul angajator nu mai există
Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator. Dacă acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris de la unitatea care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt. O altă variantă o reprezintă inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei pe document.
„Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene, Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale. Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale. Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC”, au precizat reprezentanții ITM Botoșani.