Ce este bilingvismul?
Bilingvismul este abilitatea unei persoane de a vorbi fluent în două limbi, făcându-se în acest caz o distincție între bilingvismul natural, care apare în momentul în care copilul învață două limbi de la naștere, și bilingvismul dobândit, și anume cel care se dezvoltă atunci când a doua limbă este introdusă mai târziu în viața copilului.
Dacă este să vorbim despre un bilingvism natural, atunci copilul învață a doua limbă fără un efort conștient. Bilingvii dobândiți pot învăța a doua limbă prin educație formală sau o expunere susținută într-un mediu lingvistic adecvat, precum si prin meditatii engleza.
De ce este important să începeți de la o vârstă fragedă?
Perioada timpurie a vieții, și anume de la naștere până la vârsta de 7 ani, este esențială pentru a dezvolta bilingvismul. Creierul copilului este extrem de flexibil, dar și receptiv la această vârstă. El are, așadar, o capacitate sporită de a distinge și de a asimila sunetele, precum și structurile gramaticale ale multor limbi.
Multe studii au arătat că expunerea precoce la cea de-a doua limbă poate facilita semnificativ învățarea acesteia, precum și dezvoltarea cognitivă generală. Se îmbunătățesc astfel abilitățile de rezolvare a problemelor, gândirea critică, dar și memoria.
Metodologia OPOL (One Person, One Language) este o strategie extrem de eficientă pentru a introduce bilingvismul la o vârstă fragedă. Această metodă presupune ca fiecare părinte să vorbească cu copilul exclusiv într-o singură limbă. În acest fel, copilul poate ajunge să asocieze fiecare limbă cu o persoană specifică. Copilul este expus, astfel, la ambele limbi și poate asimila limbile într-un mod echilibrat și natural în același timp.
Vârsta de la 3 la 6 ani: Introducerea unei a doua limbi prin joc și comunicare
O perioadă ideală pentru a introduce o a doua limbă este între 3 și 6 ani. Aceasta poate fi introdusă prin intermediul jocului și al comunicării interactive. La această vârstă, copiii învață cel mai bine prin diverse activități, precum jocurile, cântecele, poveștile și desenele animate.
Aceste metode interactive sunt apreciate pentru că mențin interesul copilului, oferindu-i acestuia un mediu de învățare cât mai structurat, dar și relaxat în același timp, unde poate învăța limba engleză în mod constant.
Vârsta de la 6 la 12 ani: Adăugarea unei a doua limbi prin educație formală
Educația formală este introdusă începând cu vârsta de 6 ani, aceasta devenind principalul mijloc prin care copiii pot învăța o a doua limbă. Școala joacă un rol esențial din acest punct de vedere, oferind un cadru organizat pentru a asimila noile cunoștințe.
În această etapă, copiii pot beneficia de programe specializate, tabere de limbă, precum și cercuri de activități extracurriculare. În acest fel, ei pot practica limba într-un context stimulativ și real.
Avantajele din acest punct de vedere sunt considerabile. Cu toate că învățarea unei limbi prin intermediul educației formale poate aduce unele provocări, precum gestionarea timpului între activități sau adaptarea la un nou stil de predare, acest tip de educație este cel mai apreciat. Copiii au posibilitatea de a-și aprofunda cunoștințele de gramatică și vocabular, ajungând să înțeleagă mult mai bine limba.
Poate fi considerat un copil bilingv dacă a doua limbă a fost adăugată mai târziu?
Copiii mai mari pot înțelege mult mai bine regulile gramaticale, având avantajul că pot învăța limba într-un mod structurat și conștient. De asemenea, aceștia pot aprecia mai mult subtilitățile și nuanțele lingvistice. Rezultatele pot fi la fel de valoroase, chiar dacă bilingvismul dobândit poate fi diferit de cel natural.
Sfaturi pentru părinți: Cum să alegeți cea mai bună metodă pentru copilul dumneavoastră? Sfaturi de la tutori
Fiecare copil este unic, iar metodele pot funcționa la unii, în timp ce la alții nu sunt atât de eficiente. Este esențial, așadar, să țineți cont de caracteristicile individuale ale copilului vostru, de înclinațiile sale și de interesele sale.
Un copil care iubește muzica poate învăța mai bine o limbă nouă prin cântece. De asemenea, un copil care iubește desenele animate poate învăța mai ușor limba în acest fel.
Concluzie: Bilingvismul este o călătorie, nu o competiție
Este important ca părinții să înțeleagă că fiecare copil are propriul ritm de învățare. Cel mai important este să se creeze o experiență motivantă și pozitivă în același timp.